fredag 30 maj 2014

Träna, träna ,träna

Mariaträning och trädgårdsarbete var det som stod på agendan på min lediga dag! Mariträningen var planerad och efterlängtad medan trädgårdsarbetet var ett nödvändigt ont! Som jag sagt innan så är det min koncentration som är min värsta fiende när det gäller min ridning. Koncentrerar jag mig och tänker på allt så går det ganska bra men så fort jag tappar fokus det minsta så blir det lite com si com sa av det hela.

Jag måste även träna mer på min sists för att hinna med att även rida mellan hindren. Jag hamnar lätt i framstupa läge efter sprången och då hinner jag inte med att rida som jag ska mellan hindren, då får jag ju givetvis problem att komma rätt när det blir trångt. Detta innebär att jag har jättesvårt att rida bra på distanser som är på tre eller fyra galoppsprång. Jag hinner inte med helt enkelt så nu gäller det att träna sitsen och balansen.

Jag måste även tänka på att hålla mina händer i styr, både på att hålla dom stilla under ritt men även att jag ska hinna lätta i handen i tid vid sprången. Sist men inte minst så måste jag får Knatten rak vilket jag har så himla svårt för!! Jag tycker att han är rak men då har han ändå huvudet ställt åt fel håll och tittar på något helt annat och ser då inte hindret förrän ca två galoppsprång ut. Därav att vi får dom här stoppen och att vi i bland kommer lite hur som haver. Jag har som sagt en hel del att fila på framöver. Annars så gick det ganska bra att träna och Knatten gjorde verkligen sitt yttersta trots att jag mellan varven red som en kratta.

Så framöver ska jag rida småhinder på lite olika linjer och då verkligen kolla av så att hela Knatten är rak från öra till svans. Jag ska även rida mycket i lätt sits på korta läder  och hålla med en hand i tyglarna för att träna sitsen och balansen. Jag bör även hoppa serier för att träna sits och balans. Ja jisses vad mycket jag ska göra, det finns alldeles för få dagar i veckan känner jag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar