tisdag 6 maj 2014

Så var det de här med vattenmatta!!

Knatten har länge hintat om att han minsann inte gillar vattenmattor. Redan som liten tre- fyraåring hade han en bestämd åsikt om vattenmattor, dom bör man hålla sig på behörigt avstånd ifrån!! Därför fick Knatten periodvis umgås med vattenmattor varje dag. Jag la ut vattenmattor lite här och var och Knatten fick longeras eller ridas över dom.

Varje gång vi kom fram till vattenmattan vägrade Knatten till att börja med gå i närheten av den för att efter lite övertalning hoppa över den  och efter ytterligare en stund glatt gå på den. Yes tänkte jag och tog in det lilla djuret igen, nöjd över att han nu inte var rädd för vattenmattor. Tji fick jag för när jag dagen efter återigen skulle träna, upprepening ger ju ett mer varaktigt resultat, så hade Knatten minsann aldrig någonsin sett något liknade. Gårdagens procedur med vägra ,hoppa, gå på fick då påbörjas igen för att nå samma avslappnade förhållningsätt till det blå skynket som vi avslutade med dagen innan. Så här höll det på ganska länge men efter ett tag så funkade det snabbare och snabbare och Knatten fick inte fnatt varje gång han såg det vadderade blå plasstycket.

Vid fyra års ålder var det då dags för skarpt läga med vattenmatta på tävling. Första gången Knatten skulle hoppa vattenmatta vägrade han på första försöket men hoppade sedan glatt över. Jag kom på att bara han fick titta på mattan innan så var det inga problem för honom att hoppa den när det väl gällde. Visserligen var det nog ingen i publiken som trodde att Russ någonsin skulle hoppa vattenhindret då han vid visning betedde sig som om att han tänkte tvärvägra när vi kom fram dit, men han hoppade alltid hindret met vattnet ändå, förutom en gång vid ett senare tillfälle.

Han har alltså fram till nu i helgen hoppat otaliga hinder med olika former av vattenmattor under utan några som helst problem, om han bara fått titta på dom innan start. Visserligen har han alltid varit mycket skeptisk då jag visat honom hindret men han har alltid hoppat när det väl kommit till kritan. Fram tills nu då Knatten bestämde sig för att "nu tänker jag minsann inte hoppa den där klarblå plastiga skumgummibiten längre". Efter fyra år slutar han alltså att bara hotas!! Dålig timing om man ska gå svår hoppning någon gång i framtiden kan jag tycka!! Knatten vägrade ut sig på vattenmattan i två klasser och han vägrade inte lite heller uttan tvärvägrade.

Jag är inte så glad kan jag säga utan faktiskt ganska oroad då jag vet att Knatten kan få ideér som han kan ha lite svårt att släppa sen. Typ traktorer och hösilagebalar som han fortfarande anser är mycket farliga. Traktorer och hösilagebalar är, enligt Knatten, mycket goda anledningar till att fly handlöst åt andra hållet när man stöter på dom! Trots att vi stöter på dom varje dag här vid stallet! Till och med flera gånger varje dag!! Så ni kan kanske förstå min oro och frustration!! Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse!!

Annars är det väl bara att börja om som vi gjorde när han var en liten plutt! Jag funderar på om han kanske inte ska få en helt egen vattenmatta som säng i boxen, i stället för halm. Han kan även få en som krubba i hagen och så får jag väl försöka slänga ut lite blåa sakerr här och var i omgivningen, skam den som ger sig! Lyckas inte detta är han till salu som dressyrhäst!! Dressyrstaket är han inte rädd för i alla fall!!

Tips på hur man hanterar vattenmattskygga djur mottages tacksamt!! Obs han är INTE rädd, bara fjantig!

5 kommentarer:

  1. Vattensäng helt enkelt 😡

    SvaraRadera
  2. helt underbar bild. så löjlig, så barnslig, så enkel och så dum och ändå så in i helvete sjukt rolig så man sitter ensam hemma och skrattar så det gör ont i gomen.

    SvaraRadera
  3. vad händer om du sätter i system att lägga ut mattan från hindret och leder honom runt den, intill den, låter honom sätta hoven i den, går över den? rider nära den etc och systematiskt lägger den närmare och närmare hindret...

    SvaraRadera
  4. Det kan funka det kan också vara så att han gjort en grej av det som med traktorer och hösilagebalar och då kan han gå på den ena dagen för att tvärvägra dagen efter som om han aldrig har sett den! Min tränare har lagt ut vattenmattan på banan så vi besöker den varje dag numera och hoppar den lite fram och tillbaka!! Planen är annars att gå till väga ungefär som du säger! Funderar ju även på att ge honom maten på vattenmatta;)! Men det kan också vara så att han hoppar den igen, man vet aldrig riktigt med det djuret eftersom han då och då kan vara lite oberäknelig!! Vi har ju liksom haft den här dusten en omgång när han var liten och fram till nu har han ju då hoppat ganska många vattenmattshinder utan några som helst problem! Det är alltid spännande med hästar;)!!

    SvaraRadera