måndag 22 juni 2015

Dålig fokus

Jag har väldigt svårt för att fokusera på jobbet nu och vill ha semester nu! Under tiden fördriver jag tiden med att jobba, passa Bästa Grannens hästar och rida Metallic och Gundela. Båda fick gå bommar i går och den som faktiskt var favoriten för dagen var Gundela, det händer inte alltid. Metallic hade på sig ett annat bett än vanligt och det fungerande han så där på. Han var fin men inte fullt så fin som han kan vara. Gundela däremot var så eftergiven och mjuk som jag nog aldrig har känt henne. Hon kunde både korta och länga sig i galoppen utan att falla isär eller helt tappa fart och bommarna gjorde hon riktigt bra.

Förutom bommar så försöker jag skärpa till mig och faktiskt jobba ordentligt med övergångar, vilket jag är rätt så dålig på trots att det är så basic och grundläggande. Jag red samma övningar med båda hästarna så jag behövde inte tänka så mycket när jag red häst nummer två. Övningar och övningar föresten, det var väl inte direkt några speciella övningar utan mer vägar med övergångar och lite sidvärtes rörelser, fast strukturerat.

Jag började med övergångar skritt- trav i vart tredje steg i två-tre varv åt båda hållen och sedan likadant fast med övergångar galopp- trav. Sedan red jag skänkelvikning i en liten båge från långsidan, rakställning, över en bom, rakställa och så skänkelvikning ut mot spåret igen på båda långsidorna. Sedan gjorde jag samma i galopp. Efter det travade jag och galopperade skänkelvikning i slalom längs med fyra bommar på medellinjen. Det hela avslutade jag med klockan i några varv åt båda hållen. Inte så speciellt komplicerat, men nog så svårt ändå när man måste var noggrann med att hästen är rak när den ska vara rak och tvära lagom med påskjut bakifrån när den ska gå sidvärtes. Reultate blev i alla fall en mjuk, reglerbar Gundela och en inte fullt så reglerbar Metallic.

2 kommentarer:

  1. Hmmm....vad är det du länkar till? Utemöbler?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag som länkar utan någon annonssida som jag har här på sidan!

      Radera