måndag 29 juni 2015

Söndagsrapport

Halva söndagen ägnades åt Harry och andra halvan i soffan med dotter och serier på Netflix. Jag vet jag är jätteslö, jag skulle aldrig platsa som groom i ett stall eller med att jobba med hästar på heltid överhuvudtaget:)!Men jag har mina stunder och då kan jag ta i för kung och fosterland om det behövs!

I söndags ville ju Harry inte alls fångas i hagen så fort jag kom i närheten gick han eller travade iväg åt andra hållet, förbaskat irriterande och inget jag är van vid att uppleva. Jag minns att Pontus och Lollo gjorde så här ibland (om ni vill läsa mer om dom så gå in under rubriken Hästar) men efter det har jag bara varit med om andras hästar som bär sig åt på detta vis. Efter att fruktlöst ha gått efter honom några vändor tröttnade jag och satte mig ned i lotusställning och mediterade mitt i hagen för att lugna mina nerver. Efter det kunde jag närma mig det fega (lata) flyktdjuret och till slut få på grimman och leda in honom i stallet.

Ni som känner mig förstår nog att jag skämtar gällande lotusställningen och meditationen, men jag satte mig faktiskt ner för att hästskrället skulle notera min närvaro utan att känna sig hotad. Det funkade för efter detta fick jag komma så pass nära så att jag kunde ta honom.

Efter detta gick det bra i stallet med både uppbindning och borstning, den här gången fick han gå in i spolspiltan för att vänja sig vid den. Han kröp lite mindre i skinnet när jag borstade honom denna gång och han lyfte bara på bakbenen utan att spraka när jag borstade dom.

Träns och gjord med tjock padd åkte på i bara farten utan problem eller reaktion från Harry. Efter det gick vi ner till ridbanan där Harry skulle longeras, eller enligt Harry så skulle han inte alls det. Det såg ut som om han aldrig någonsin varit med om detta och så fort det inte fanns något staket som "vallade" honom så drog han ut och försökte sticka iväg. Men skam den som ger sig och efter ett tag lyckades jag få runt honom på en fin liten volt i runt omkring mig i båda varven i skritt och trav. När han gjort några fina volter utan att stanna eller pipa ut från volten så avslutade vi. Både jag och Harry var trötta och svettiga.

Väl tillbaka i stallet var han spak som ett lamm så då passade jag på att pilla riktigt mycket med benen både bak och fram vilket han gick med på utan protester. Jag fick till och med lyfta bakbenen men det har han säkert glömt bort till på måndag. Jag passade även på att stå på en pall bredvid honom och daska honom på ryggen, vifta med armarna i luften och även stå/hänga över ryggen. Detta tog han med ro så kanske  har han varit med om det förr??

Han ska få "jobba" lite på måndag också men då inte på volt utan jag tänkte ta honom på en promenad i skogen med träns och gjord och träna på halter och igångsättning. Sedan ska Harry få slippa mig i några dagar för att smälta alla intryck och vila knoppen och kroppen!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar