fredag 5 juni 2015

Hej där!

Nu ska jag försöka ta tag i det här med bloggandet igen och vara lite mer aktiv här. I går red jag Gundela som gjorde ett av de bästa passen vi har gjort tillsammans. Just nu jobbar jag henne väldigt mycket i galoppen då hon har svårt för att både samla och länga sig utan att tappa formen och takten. I går tränade jag mig även själv på avståndsbedömning och att räkna galoppsprång vilket jag verkligen måste sitta och nöta och traggla. Detta gjorde jag väldigt enkelt genom att rida över två bommar på en volt där tanken var att jag skulle komma på lika många galoppsprång på båda bommarna. Bommarna låg vid kl 12 och kl 6 på volten om ni förstår vad jag menar. Jag skiftade mellan att rida på 10-10, 9-9 eller 8-8 för att försöka träna mitt öga och min känsla för galoppens längd. Det gick rätt så bra efter och efter ett tag flöt det på väldigt jämnt och fint.

Gundela var med på noterna och hennes galopp kändes riktigt rund och fin både då jag längde och kortade henne och hon föll inte heller isär som hon annars har lätt för att göra. Jag måste väl kanske erkänna att jag fuskade lite! Jag brukar rida henne på ett helt vanligt anatomiskt tvådelat bett som hon går ok på men som hon kan kännas ganska starkt och lite tung på. Nu provade jag mitt tredelade babypellham på henne och det fungerade verkligen över all förväntan för hon blev väldigt mycket lättare att få ihop och kontkaten med munnen blev mycket jämnare och mjukare utan att jag tappade henne. Som sagt jag vet att det är fusk men ibland får man faktiskt fuska lite! I dag ska hon bara joggas lite för på lördag ska hon "betalaochhoppa" med Lilla My.

Själv hoppar jag nog en lite högre bana med Metallic i morgon efter att Pay & Jumpen är färdig. Återkommer kanske med lite film on någon kan filma mig!

Matilda Andersson Clavijo's photo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar