tisdag 2 juni 2015

Är ni kvar??

Jag existerar fortfarande men inte så ofta här på bloggen:)! IRL så rider jag några dagar i veckan på både Metallic och Gundela, åker runt och kollar lite hästar så där förutsättningslöst, tänker mycket på Knatten, jobbar, sover ganska mycket och ja mest skrotar runt lite utan riktig mål eller mening. Mitt hästkonto fylls sakteliga på med betoning på sakteliga. Jag har sagt till Måns att jag BARA vill ha en häst i födelsedagspresent och INGET annat. Vi får se hur det blir med det? Kanske kan han bidra med en liten hov, eller ett öra månne?

Jag har inte kommit över Knatten alls, hur kan man sakna en häst så mycket? Det har jag aldrig tidigare varit med om, inte ens Pontus, min allra första ponny. I går grät jag till och med en skvätt när jag tänkte på mitt lilla Russ. Jag förskönar nog en hel del men det får man ju göra. Jag har nu provat tre eller fyra hästar men, det har inte sagt klick på riktigt någon gång. Dom har varit trevliga, men där har varit något som gjort att jag inte fastnat. Det här med att provrida är inte något som jag känner mig speciellt van vid.

Jag har faktiskt aldrig köpt en inriden häst tidigare. Den enda häst jag ägt som var riden innan den hamnade i min ägo var min travare och honom fick jag efter att jag varit medryttare på honom ett år, så det räknades inte riktigt. Dessutom var han helt oridbar när jag började att rida honom! Så det här med provridning är en ny erfarenhet för mig.

Jag tror att man blir mer picky när man även ska provrida? Tittar man på en oinriden två-treåring så kan man ju bara gå på magkänsla gällande eventuell ridbarhet framöver. Rör den sig bra, hoppar den bra utan ryttare, verkar den vara bra i huvudet hur är den i kontakten med människor, hur ser den ut exteriört är ju liksom de parametrar man har att förhålla sig till, sedan är det bara att gissa hur det kommer att kännas när man sätter sig på ryggen på den. Man kan låta magkänslan styra lite mer.

När man sedan dessutom måste väga in parametern hur den är att rida så blir det genast mycket krångligare för mig, visserligen kan en häst som känns lite halvtradig ju utvecklas mycket men man har ändå fått en känsla av hur den är att sitta på och den känslan förtar en del av spontaniteten gällande att på ren impuls köpa den. Vilket kanske kan vara bra för mig, impulsköp av häst är annars ett drag jag har och det kan ju gå lite hur som helst;)! Gällande ridbarhet har det gått både bra och dåligt men med tanke på den ekonomi jag har haft vid inköp av hästar så har det nog ändå gått över all förväntan!

Här kommer en liten film från den sista tävlingen med Metallic! Jag måste börja rida snabbare, en liten vit rosett är väl inte för mycket att begära! En utanför placering denna gång!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar