torsdag 31 mars 2016

Naughty Harry är tillbaka!!

Hej på er ett tag sedan jag skrev igen trots att jag har haft föresatsen att var här inne lite mer frekvent. Huvudvärken från hell har tyvärr hindrat mig då den bidragit till att jag har varit helt oförmögen att stava och hitta ord. Mycket märkligt! Troligen har jag haft svullna bihålor för nu har min stålhjälm nästan försvunnit efter ett frekvent användande av nässpray.

Hur som haver så har jag och min huvudvärk varit iväg och tävlat men både Harry och Smartie i helgen. Vi kan väl säga som så att det var tur att Harry fick en rosett efter en felfri runda då han rent ut sagt var ett riktigt j...a as att lasta. Både på vägen dit och på vägen hem!!:/ I lastbil med en annan häst i!! Han har tagit sin ovilja att lastas till en helt ny nivå nu! Om man lastar direkt från ett stall och ingen annan utväg än att gå rakt på finns, så går han på släpet snäll som ett lamm. Finns det dock den minsta utväg, fram, bak eller åt sidan så nog fan hittar han den! Jag funderar på att uppfinna en upplåsbar/uppfällbar stallgång med vidhängande port att ta med sig på tävling!! Kan det gå typ?

Jag kan ju inte räkna med att det kommer att finnas ett stall att köra upp till för att lasta på alla tävlingsplatser och att rida till tävling är inte aktuellet ens här nere Skåne, trots att alla tävlingar ligger på krypavstånd här! Så det här med lastningen måste lösas en gång för alla! Han tycker nog inte att det är så obehagligt i släpet egentligen utan det är nog själva urlastningen som är det som ställer till det! Denna häst har en tvångsmässig ovilja mot tryck bakifrån och han har alltför många gånger lyckats bli av med trycket från bommen på ett olämpligt sätt när man har lastat ur honom. Då inte genom att gå framåt utan bakåt! Hur fanken gör man med en häst som går mot tryck bakifrån i stället för framåt och som inte heller tycker att det är jobbigt att rygga. Harry ryggar gärna, mycket och länge!

De flesta hästar tycker att det är jobbigt att rygga för länge och tvingar man dom till det så vill dom ju oftast ganska snabbt hellre gå framåt än bakåt, eftersom det är enklast. Men inte Harry då, så att "tvångsrygga" honom fungerar inte! Man skulle kunna stå och backa honom upp och ner och upp och ner hur länge som helst utan att han skulle anse att det enklaste bara hade varit att gå rakt upp på släpet. Tro mig vi har provat! Går man på honom bakifrån och motar på honom med pisk eller kvast så går han mot detta tryck i stället för i från. Vissa säger att jag skulle ha någon som piskade på honom där men jag tror bara att det skulle få rakt motsatt effekt och att han bara skulle bli förbannad och låsa sig och då skulle man inte kunna rubba honom varken framåt eller bakåt? Men jag vet inte!

Snabb som en vessla är han dessutom och stor, så att hinna parera honom varje gång han söker en utväg är inte helt lätt, inte för mig i alla fall. Denna utväg brukar då vara att springa vid sidan, gärna genom att väldigt nära stryka förbi en med bogen, lite väl nära. Det är här jag är för långsam och inte hinner med och vid dessa tillfällen finns inte den minsta respekt för min space!! Han har bogat ner mig och sprungit rakt över mig vid ett tillfälle. Så arg som jag var på honom då har jag aldrig varit någon gång före eller efteråt. Jag är inte rädd för honom men jag har full respekt för hans snabbhet och styrka! Vill han kan han faktiskt krossa mig!!

Jag har därför bestämt mig för att en gång för alla lösa detta, antingen på egen hand eller om jag inte lyckas försöka hitta någon som kan hjälpa mig!! Jag har avsatt hela helgen för en triangeldate, jag Harry och Blombert (släpet)! Jag tänker hålla på att ta ut och in honom om det så ska ta HELA helgen! Jag ska inte göra som jag gjort innan dvs slutat när han väl kommit in en gång utan, tanken är få in honom i släpet och låta honom stå där några minuter! Ta ut honom och låta honom vara i hagen en stund! Sedan börja om denna procedur minst tre gånger lite beroende på hur lång tid varje "pass" kommer att ta? Tar varje pass mer än tre timmar så lär jag inte hinna mer på en dag! På söndag gör vi om samma procedur igen! Får jag inte igenom det denna helg så får jag se om jag hittar någon som kan hjälpa mig och som typ är expert på lastning!

Med denna plan i åtanke har jag därför i veckan enbart hållit på med Harry från marken! Han ska stå, gå och stanna som jag vill, vart jag vill och hur jag vill! Ska han gå som en krabba åt sidan så ska han göra det! Åt sidled gillar han inte att flytta på sig så det är nog det jag får jobba med som utgångsläge! Han ska då gå på den linjen jag vill och inte där Harry vill. Han försöker att springa förbi mig eller backa ifrån mig när han ska göra detta men då är det bara att göra om och göra rätt. När han gör rätt får han paus från mig, gör han fel är jag på honom som en mygga! Nej jag slår honom INTE, utan snurrar runt och flyttar runt på honom och är allmänt jobbig! Sedan får han inte gå ett steg förbi  mig när vi stannar utan han ska hålla sig en halv meter vid sidan snett bakom mig! när jag säger till honom att backa undan för mig ska han göra det där och då och inte en sekund tidigare eller senare! Jag måste nog vara dödskonsekvent i detta handhavande för att kunna lösa lastningen framöver! Konsekvens som är min starka sida!! Not!

Låt den börja! Viljornas kamp!

Hade det inte varit för att han är så positiv att rida hade jag bundit honom i ett träd i Torupsskogen!!

7 kommentarer:

  1. Låter som en bra plan, men går det ändå åt pipsvängen så kan jag rekommendera Moreno Söderlund. Lugn, klok och lastar nog även den svåraste häst utan våld. http://www.morenohorses.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har jagat honom en tid nu men tyvärr inte fått tag på honom:) Tack för tipset ändå!!/ Titti

      Radera
  2. Känner igen det där med att gå emot tryck bakifrån, vår ponnyjävel (skrivet med kärlek) backar mot så man har inte en chans. Går inte trycka fram den rumpan. Hon går tack o lov lugnt ur släpet men kan vara meckig att lasta till o från. Snabb som fan på att åla sig och om man inte har bra grepp om grimskaftet är man körd.
    Lycka till i kampen!

    SvaraRadera
  3. Precis som du skriver behöver du arbeta systematiskt. Använd inte våld eftersom hästen är både oerhört mycket starkare och snabbare än oss människor. Det kan alltså bli förödande. Börja med att se till att start, stopp och backsignalerna fungerar i alla andra miljöer. Därefter är det dags att börja med transporten. Gör upp ett träningschema och ta anteckningar före och efter varje träningspass. Arbeta med det som kallas för "counter conditioning", motbetingning på svenska. Det finns massor av info på nätet om du googlar. Det går ut på att få hästen att koppla transporten till något positivt (ofta någon typ av foder i samband med det obehagliga). Ha mycket låga krav i början (tex en framhov på rampen). Belöna, släpp i hagen. Försök verkligen att undvika en flyktreaktion, lasta av, eller backa, på ditt initiativ innan han flyr. Om det händer ändå, backa i träningsprogrammet. Ge det hela extremt mycket tid och tålamod. Skriv ner alla träningstillfällen för att se framstegen. Hästar har en inneboende rädsla för nya saker och instängda utrymmen så du arbetar i uppförsbacke, men det går. FÖr en utförlig beskrivning av hur du kan lägga upp träningsprogrammet när hästen är rädd för något så läs gärna Anna Lundbergs expertsvar på Hippson: http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-beteende/anna-lundberg/hast-som-vagrar-ga-in-pa.htm
    Lycka till!
    Jenny Yngvesson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Jag får höra lite olika om det här med att ge belöning i form av godis eller foder? Vissa säger att et är big no no på det och andra tvärtom! Jag har nu inga problem att få på honom längre och vi kan backa av och på halvvägs, helt och in och ut, som jag vill, fram tills momentet "bom på kommer". Våld är inte min grej och det hade dessutom bara fått motsatt verkan. Han är inte rädd för själva släpet i sig utan han är rädd för trycket bakifrån från bommen, vilket jag måste hitta ett sätt att lösa?? /Titti

      Radera