måndag 20 februari 2017

Tänkt om läst!!

Skrollade runt lite på Hippson och hittade lite inlägg som fick mig att fundera bland annat inlägget om den enkät som ett känt försäkringsbolag har gjort! Skrämmande men kanske inte förvånande?? Med tanke på hur mycket folk frågar i olika forum så ligger det lite i linje med vad resultatet på enkäten visade, ni kan läsa om det  här. Jag kan väl bara konstatera att många där ute är slöa knivar i lådan!! Eller vilsna höns som är långt hemifrån!!

....."Undersökningen visar att var tredje hästägare hellre tar hjälp av en kompis än kontaktar veterinären. 22 procent vänder sig i första hand till internet för att söka information om hästen blir sjuk. 23 procent säger att de behandlar djuren själva." (Källa http://www.hippson.se) 
Så svarar hästägarna i undersökningen
250 hästägare deltog i undersökningen och svarade på hur de hanterar en situation där en oförsäkrad häst blir skadad eller sjuk.
 
6 % anlitar aldrig en veterinär.
43 % anlitar en veterinär 1 gång/år.
22 % googlar för behandlingstips om hästen blir dålig och inte får veterinärvård.
29 % tar hjälp av en kompis för behandling om hästen blir dålig.
23 % säger att de valt bort behandling någon gång på grund av ekonomiska skäl.
5 % har inte en veterinärvårdsförsäkring eftersom de tror att hästen inte ska bli sjuk eller skadad.
17 % väljer att ta bort hästen om den blir sjuk, i stället för att söka veterinär                                                              

Sedan läste jag även om en hästjurist som å det bestämdaste menade att massor men folk där ute blir pålurade hästar som är dopade vid köpet! Jag citerar:

" När man tittar på en häst lyssnar och litar man på säljaren i för hög grad. Den moderna hästsäljaren idag är en ung, slipad hästtjej. Hon hämtar hästar från Polen, Danmark eller Gotland kanske. Sen kan de ha mer eller mindre brister, man kan ge dom lite dopingmedel så de ser jättefina ut." Om ni vill kan ni gå in och lyssna på intervjun med denna jurist här.

Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro eller tänka. Men tankar som att "är hästar från Gotland mer dopade än i resten av Sverige, de från Polen och Danmark kanske men Gotland?" sen kom jag fram till att ska jag köpa häst framöver då ska det banne mig inte bli från Gotland i alla fall"

Ja lite snurriga funderingar om saker som jag läst så här en eftermiddag som får mig att undra vart världen är på väg!!
..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar