tisdag 14 februari 2017

Tips, eller inte på alla hjärtans dag!

Nej jag kommer inte att komma med några tips för jag anser att det finns det andra som gör det bättre än jag. Däremot kan jag beskriva lite hur jag tänker om vardagsridningen när lusten inte finns. Vissa perioder är man ju super taggad och har enbart en positiv känsla och gott om inspiration inför sitt ridpass. Andra dagar känns det jobbigt att bara sätta på sadeln. Dessa moods kommer och går säkert hos de flesta, i mitt fall så är som med allt annat när det gäller mitt humör, det växlar snabbt! I går var det en sådan där dag som det var jobbigt att sadla! Då är det lätt hänt att ridpasset riskerar att bli därefter. Oengagerat och menlöst vilket ju är bortkastad ridtid. Tid i sadeln ska inte kastas bort så då gäller det för mig att ha en plan, en enkel sådan så att jag har möjlighet att klara av den trots mitt tjuriga humör och tråkiga inställning.

Back to Basic helt enkelt, det blir övergångar, för det kan ju till och med en trött tjurig Titti klara av att fokusera på. Övergångar och en intention att inte hålla sig i samma varv mer än två varv i sträck. denna plan brukar lösa mina "tråkknutar" och efter ett tag så börjar inspirationen att smyga sig på. Varvbytena brukar börja med snett igenom bara rakt vanligt fram sedan kan man vända rätt upp och efter halva ridhuset börja flytta ut sidvärtes, lite volter i varje hörna kan piffa upp det tråkigaste humör och serpentiner är lite roliga att göra övergångar och tempoväxlingar i. Vips så har ett tråkigt ridpass utan mål och mening i alla fall bjudit på variationer och enkla övningar som alla är bra när det gäller grunder som start, broms och svänga!

Hjälper inte detta till att få igång ridinspirationen, ja då finns det bara en sak för mig att göra om jag inte bara ska ställa in hästen i stallet och åka hem och dra täcket över huvudet! GALOPPERA (se bara till att hästen är uppvärmd först) jag blir nästan alltid glad av att galoppera och om inte annat så får hästen i alla fall ett konditionspass!

I kväll blir det i alla fall vila för Piraten för i kväll är det firande av dotterns födelsedag som står på agendan. Min älskade unge som för 14 år sedan kom ut på Alla Hjärtans dag (förlöst av barnmorskan Valentina) får i alla fall en gång om året stå före hästarna;)!



Grattis ungen min!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar