torsdag 21 augusti 2014

En aningens liten känsla

I går började jag hitta tillbaka till min känsla igen. Jacob är verkligen bra att träna för. Han nöjer sig inte med gott nog, utan först då det blir rätt och då får man göra det en gång till! På slutet hittade jag faktiskt en hel del avstånd, bara en sådan sak! Den här gången var Knatten något piggare han är ju inte i sin forna form men lite bättre. Jag vill ha mer tryck i honom och det är det jag får jobba för nu. Han blir lite lång och loj och tar inte riktigt tag i hindren och då är det så förbaskat svårt att rida och hitta avstånd. Jag har dessutom lagt mig till med olaten att släppa mina ben och då blir han ojämn, ostadig och vinglig. Det får jag jobba på. Jag tror att när jag fått in det här med benen igen så blir det bra. Ingen jag har tränat för har påpekat detta för mig så det är bra med nya ögon på en ibland. Inga mer spagettiben alltså! Tänk vad olater kan ställa till det!

Det märks även att Knatten mest har gått på rakt spår, visserligen behöver han tränas på det med men det kan nog bli för mycket av det goda. Han vill inte riktigt ställa igenom i bålen och det är också något jag får ta tag i. Nu känner jag mig motiverad igen i alla fall och det är en bra början. Vi ska tillbaka på måndag igen för då ville Jacob prova honom för att se om han känns som han ser ut. Det är alltid nyttigt att se någon annan rida ens häst och var längsedan något hopproffs satt på ryggen på djuret. Dessutom så ger det en helt annan dimension till träningen om tränaren själv vet hur hästen känns. Det tycker jag i alla fall, vad tycker ni. Föredrar ni tränare som bara står på marken eller uppskattar ni om tränaren själv sitter upp. Jag ska försöka komma ihåg att filma så att ni får se.

Jag är anmäld till tävlingar nästa helg men jag tror att jag ska avvakta lite till jag vill nog ha Russ i lite bättre form innan vi åker iväg igen. Jag är nog lite känslig för bakslag så då är det kanske inte värt att riskera det. Jag bestämmer mig i kväll när jag ridit. Så på det hela taget så bubblar jag nog sakta uppåt nu. Dessutom pratade jag länge med Vilda Hilda i går och då blir man ofta ganska glad;)!!

 
 
På väg upp!!


 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker et är skitbra att någon som kan och vill OCH som du litar på sitter upp, känner av hästen och gör det han vill att du ska göra för att kunna hjälpa dig bättre att komma dit han vill att du ska men han kanske inte kommer själv eftersom det är en enda gång och första gången han russar. Typ så..... Den där tävlingen nästa helg, egentligen skit samma. Är du glad och trygg i att inte bli knäckt av litet bakslag så kör en låg klass på skoj för att stämma av var ni står. Är du inte där än så bygg upp självkänslan så det blir skitkul igen och längtar du inte så skit i dt och samla energi från träningen istället. Ingen jävel hyllar dig om du är felfri, Du lastar dig själv och blir negativ vilket påverkar russet om du vill för mycket och det låser sig. Ska du tävla så ska du göra det för att du ser framemot det och för att det är skitkul. Punkt där.

    SvaraRadera
  2. Det bidde ingen tävling nästa helg;)! Vi väntar i några veckor till och åker sedan ut och hoppar avd B för avstämning!

    SvaraRadera