tisdag 26 augusti 2014

Göra slut??

Just nu överväger jag starkt att avsluta Knattens och mitt förhållande!! Vi är rätt så oeniga om det mesta för tillfället. Säger jag gå framåt eller böj dig i sidan eller titta på vattenhindret säger Knatten "Fuck you" och ställer sig på bakbenen och snurrar rundor som den värsta dervisch. Kräver jag då att han ändå ska gå fram och inte hålla på så säger Knatten "Vill du att jag ska gå framåt och inte stå på bakbenen? Du ska får se på framåt du!!" och så tar djuret bettet och skenar som en galning medan jag försöker korta tyglarna så mycket jag bara kan för att få stopp på honom, innan han skenar ut från banan!

När jag får hjälp från marken av Bästa Grannen säger Knatten till henne "I will kill you" och försöker springa över henne! Känns så där att sitta på ryggen på honom då! Till slut ger han sig och gör som man ber honom, böjer sig i bålen, går framåt, spårar och hoppar över vattenhindret, flera gånger utan några som helst problem! Knatten får mycket beröm och människorna är nöjda och glada. Knatten däremot säger mycket tyst för sig själv, förmodligen brytandes på tyska, "I will be back, you wait and see you people, I will be back" Att han bryter på tyska som Arnold Schwarzenegger är jag helt övertygad om!

När jag ställer in honom i stallet igen är jag väl medveten om att Knatten kommer att upprepa denna procedur  i morgon igen och  i övermorgon och dagen efter i övermorgon och i en rad av dagar framöver. För det är en sak med Knatten som är förbaskat jobbig och det är att han nästan alltid vill ha det sista ordet sagt. Nu är det så att det vill jag med, risken är bara att jag stryker med i processen. I går var han riktigt obehaglig och jag trodde att vi både skulle gå över när han stegrade alternativt att han skulle hoppa rakt ut bland redskapen som står vid ridbanan när han onkontrollerat skenade rakt mot staketet. Han bara stänger av och går in i sig själv, jag finns inte och det är obehagligt när hästar blir så. Men med livet som insats så kör jag i dag igen!

Kanske kan vi reparera sprickorna i vår förhållande med lite hjälp? Just nu går vi i intensiv parterapi hos Bästa Grannen. Jag snorar och gråter medan Knatten "sitter med armarna i kors" och tjurar samtidigt som han vägrar att kommunicera! Fortsättning följer, förhoppningsvis!

3 kommentarer:

  1. Man ska inte vara rädd för att göra slut med en häst- lika lite som med en människa. Känner man att man inte trivs ihop är det bättre att vägarna skiljs åt- för bådas skull. Allt för många velar allt för länge; av obeslutsamhet, "prestige-förlust" eller vad vet jag vilket bara skapar ångest och tråkigheter.
    Jag har själv sålt 2 hästar för att vi inte passade ihop och tänkte båda gångerna "varför gjorde jag inte detta TIDIGARE".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Birgitta! Men som i många stormiga förhållanden så kan vi ha det riktigt bra när vi har det bra! När Knatten kommunicerar så ger hen en sån fantastisk känsla! Hade det inte varit för det så hade jag inte övervägt en sekund att avsluta "förhållandet". Nu hade vår lilla diskussion gett resultat för när jag red dagen efter var det betydligt bättre! jag hoppas vi nu tagit os en bit på väg! Tack och lov har jag en mycket duktig och engagerad Bästa Granne som stöttar och hjälper mig!

      Radera
  2. Det viktiga tycker jag är att man gör som MAN SJÄLV vill och inte lyssnar för mycket till andra. Det är man själv som ska betala, lägga tid, energi och riskera sitt liv rent ut sagt. Tycker man att man vill göra det så ska man givetvis "köra på" så länge det känns värt det. Men ibland tror jag att "man" tänker för mycket på vad "alla andra" ska tycka och tänka och det är synd menar jag och kan också bli farligt och göra att man både tappar intresset och i värsta fall skadar sig svårt. Men du känner som sagt bäst själv hur du vill göra. Skönt att du har support dessutom!

    SvaraRadera