lördag 18 april 2015

80% på Stor och ett bra pass på Pyret.

I torsdag var jag med Metallic hos Jacob och tränade och då gjorde jag nog faktiskt 80% rätt! Först red vi fram genom att rida längs ena långsidan först rida rakt fram sedan sitta ned och rida öppna några meter, in på en ganska  liten volt sedan öppna igen några meter, rakställa rida lätt och öppna upp traven längs resten av långsidan. Sedan låg det några bommar längs med medellinjen som vi skulle rid sick- sack mellan genom att flytt hästen först i öppna och sedan i sluta mellan bommarna och ha den rakställd längs med bommarna, för att sedan rida rakt fram och öppna upp traven och sedan göra om allting igen. Efter det fick vi göra övningen i galopp! Metallic var en stjärna och dansade fram som den dressyrhäst han faktiskt är;)!

Efter detta hoppade vi fram på kryss med bom bakom och framför och som stod snett igenom rätt så långt upp mot väggen. Detta gjorde vi i båda varven. Meningen var att landa i samma galopp som man hoppade i rida rakt fram till väggen i denna galopp ca två tre språng och sedan byta galopp vid väggen. Även detta gjorde Metallic och jag ganska bra, om jag får säga det själv och det får jag eftersom det är min blogg! Meningen med övningen var att få en häst som blev uppmärksam på ryttaren och dess hjälper. Sedan hoppade vi lite olika linjer för att till slut avsluta på en bana som för mig och Metallic var av den större varianten där hindren låg på mellan 1.15 och1.20, där var till och med en oxer som låg på nästan 1.30 som vi faktiskt hoppade FLERA gånger UTAN att riva en enda av gångerna!! Metallic gjorde sin livs hoppträning och Jacob var nog inte helt missnöjd med oss även om han ibland tycker att jag blir lite väl virrig mellan varven!

I fredags var det Gundelas tur att stå ut med mig. Hennes taktik när hon tycker att saker och ting är besvärliga är att tvärtnita och backa. Går man på henne då så blir hon jättesur och börjar lätta lite fram till. Men då resonerar jag som så att om det är backa du vill ja då backar vi! Då får lilla fröken backa och backa och backa tills jag tycker att vi har backat färdigt. Då är det helt plötsligt inte så roligt att gå baklänges längre utan ganska skönt att gå framåt. När vi hade gått igenom den här proceduren 2-3 gånger så blev det lilla livet ganska samarbetsvillig och pinnade på friskt framåt med ganska fin eftergift och en antydan till att vila på steget. Jag red även bomövningen vi gjorde hos Jacob med Pyret vilket gick rätt så ok.

Birgit, Gundela, Pyret eller Beat It som hon heter på riktigt är ett sto f 2007 efter Heartbeat- Marduk ,ca 164 cm över landytan. Hon ägs av Lilla My och Mamma My. Knatten stod i samma stall som Birgit så det är på den vägen vi har mötts. Det hela började med att Lilla My började träna för mig och att jag då vid några tillfällen satt upp för att känna på det lilla djuret. Genast tyckte Pyret att jag var en "real pain in the ass" som tvingar henne att göra saker som hon tycker är jobbiga. Men vi ska nog snart vara överens;)!

Hur som helst när Knatten lämnade mig så frågade Mamma My om jag ville rida Birgit några dagar i veckan då hon inte längre hade tid på grund av sitt jobb. Vilket passade mig utmärkt då jag inte vill köpa häst just nu och rida vill jag ju verkligen inte sluta med bara för att jag är hästlös! Så nu tränar jag Lilla My och Pyret en dag i veckan i hoppning och sedan rider jag själv Birgit två dagar i veckan. Jag planerar min ridning utifrån veckans hoppträning så att jag på marken tränar det som jag ser behövs vid hoppassen. På så sätt har jag en plan att följa i min ridning vilket jag måste ha för att vara motiverad och tycka att det är meningsfullt, att bara rida för ridandets skull ger mig inte så mycket. Så nu rider jag i alla fall 3- 4 dagar i veckan trots att jag är hästlös.

Nu ska jag se om jag hittar världskupphoppning på Svt Play och ladda inför dressyrträning på Birgit i kväll!! Återkommer om det, kanske;)! Här nere ser ni en film på Birgit och hennes förra ägare då hon var 5 år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar