måndag 24 september 2012

Fredag-Lördag

I går red vi bomövningen jag la upp en bild på, väldigt effektiv och svettig. Travbommarna i hörnen ändrade vi till galoppbommar i stället för annars hade det varit allt för mycket av och på. Både Knattur och Slips klarade det med bravur.  Mr B var med och hjälpte till, perfekt fredagsnöje!

Efter det kom jag för en gång skull hem i hyfsad tid för att fredagsmysa med familjen! Som vanligt somnade jag först av alla! För att inte känna att jag försummar mina nära och kära så brukar jag intala mig själv att jag faktiskt är en mycket trevligare person när jag sover. Kanske inte så rolig men snäll och medgörlig i alla fall.

I dag hade jag sovmorgon och sov till hela halv tio och stack sen i väg till stallet för att fixa och rida för att sen åka hem igen och hoppa grannens lilla häst, ni vet den som får en att känna sig som en nybörjare. Tyvärr hann jag inte rida innan för jag fastnade med att hjälpa till och lasta en häst. Jag tror att vi stod ute i ösregnet en timme innan den gick in till slut. Då fick den gå in och ut, in och ut! Personligen  tycker jag att sånt här är rätt roligt, när det inte är min häst alltså.  Tror nog inte hon som har hästen var lika road som jag dock. Pålle i fråga hade kommit på att den kunde krypa under bommen där bak, vilket medför att urlastningen blir så där rolig. Själv har jag inte bommar utan dörrar i  mitt släp vilket jag är tacksam för. Knatten har även han tendenser att överdriva urlastningen, vilket då lätt går att stoppa med dörrarna. Han får helt enkelt inte komma ut om han står och trycker utan får vänta snällt tills han står ordentligt.

Nog om lastning nu. Hoppningen med lilla Lina gick i dag något bättre än sist. Jag börjar fatta hur hon skall ridas nu och på slutet gick det faktiskt riktigt ok med stöd i hand och skänkel om utan att hon rusade i väg. J...la vad den hästen kan hoppa! Jag tror hon skulle kunna hoppa höghus när hon blir stark och ridbar på marken. Snygg är hon också. Om någon vill och kan lägga ner tid på henne så finns det här en sjukt fin häst. Men det krävs arbete. Hade jag haft pengar så.......! Vi får se vad som  händer framöver med henne. Jag tror att hon skall visas för ett av våra många proffs här nere i Skåne och kanske han är intresserad, vi får se. Men jag har en plan, men den berättar jag om senare.

Efter hoppningen åkte jag tillbaka till Knattur igen och red honom, intervall träning i stora ridhuset. 5 min glopp, 5 min skritt osv. Han var väldans fin och han börjar komma tillbaka i sin forna form igen:)! När knatten är fin, då är han fin och så himla rolig att rida! Speciellt i galoppen! Knattens galopp har mycket power samtidigt som den är mjuk som en katts.

Samtidigt som jag red satt det en tjusig dressyrryttare, Thomas Walker, och red en häst i ridhuset. Efteråt kom ägaren till den häst han red fram till mig och sa att Thomas hade kollat in Russet och tydligen blivit väldigt förtjust och sagt att Russet var en riktigt fin häst med härlig galopp!! Jag vet att jag skryter men ibland måste man göra det. För visst är det härligt om andra än bara man själv gillar ens häst.  För mig är det ett bevis på att jag inte är helt ute och cyklar när det gäller mina egna tankegångar om vad som är en bra häst. Knatten är min stolthet och han är den bästa häst jag ägt så därför känner jag mig berättigad till att skryta om honom ibland. Dessutom hittade jag honom på egen hand och har gjort allt med honom själv, därför är det extra roligt om någon berömmer honom! Nu är det nog med skrytet.

På söndag sadelprovning med Prestige on Tour, på Böckmans återkommer med rapport!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar