söndag 30 september 2012

Tävling

I går var vi iväg och tävlade. 1.15 gick bra och där var vi nolla. I 1.25 var Knatten, ja vad ska man säga Knatten. Jag trodde att han släppt det där med vattenmattor men icke, den här hade ju krusade kanter!!! Han stannade aldrig men han försökte och kråkhoppade stillastående. Efter det kom jag aldrig riktigt till ridning så han smet förbi hindret efter!!

Vi slutade på 10 fel, ett ner, en smitning och två tidsfel:(! Men på den positiva sidan var han fin på den linje som många av A hästarna hade svårigheter med. Där kom vi perfekt och jag red helt enligt planen så den känslan tänker jag focusera på och inte det andra. Dessutom hoppade vi som vi aldrig hoppat förr på framhoppningen, där han var lugn och fin. Inne på banan kan han tända till och bli väldigt stark vilket gör att det blir lite av och på. Jag sitter då och tjuvhåller i svängarna och kommer inte ur sväng i tillräckligt bra galopp. Jag känner mig fortfarande lite osäker på att svänga efter att vi har gått omkull och även många gånger har hållt på att göra det. Det där högra bakbenet är ju inte alltid direkt att lita på.

M filmade 1.15 men inte 1.25 eftersom hon då satt och tjuvlyssnade på folk som pratade om russet på läktaren. En ganska känd ryttare som sysslar med försäljning och utbildning sa till sitt sällskap att dom skulle kolla in Russet eftersom han lagt märke till honom i den tidagare klassen. Nu förnekar sig ju aldrig Knattur och hans russjag valde naturligtvis att blomma ut i fullblom just då;)! Kände ryttaren blev lite besviken då han tydligen verkligen ville visa att han sett en fin häst och som han även tyckte att andra borde se. När han urskuldande hade sagt att "men den var fin i förra klassen", kände sig M tvungen att försvara oss och vände sig om sa att vi var lite ringrostiga och att Knattur inte alltid beter sig på detta sätt. Jaja, vi tragglar på och nån gång ska det väl sätta sig! Jag behöver mycket mer rutin och skulle behöva hoppa en massa fler hästar för att bli bättre och kunna rida Russet på ett bättre sätt, en ekvation som jag tyvärr inte kan få ihop!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar