måndag 24 september 2012

Sadelprovning



I går var jag på sadelprovning där jag provade och tittade på en del Prestigesadlar, nu gör jag lite gratis reklam här i bloggen, eller inte?

Jag har ju varit på jakt efter en ny sadel ett längre tag, det vill säga i en evighet. Jag har inte riktigt vetat vad jag vill ha och jag är även för snål (ej stadd vid kassa) för att bara rusa å stad och köpa en ny sadel. Nu hade jag i alla fall möjlighet att gratis prova en rad Prestigesadlar utan att det var något köptvång, vilket jag ansåg vara en ganska bra deal. Sagt och gjort jag bokade tid för detta event på Böckmans och jag, M och Knatten begav oss söderut.

Nu hade jag fått för mig att detta troligen var ett tjusigt evenemang där man nog gjorde bäst i att visa upp sig från sin bästa sida. Därför gick jag upp i svinottan för att hinna klippa Knattens frodiga hårväxt. På tre veckor har han lyckats få ännu längre päls än när jag klippte honom sist!! Piffade till tänderna åker vi iväg till Böckmans, Knatten nyklippt, med fint smörjda hovar och jag iförd rosa pikè och blåa ridbyxor och matchande blå fleece, mycket tjusiga. Jag var lite nervös för att kanske behöva visa upp min ridning inför människor som säkerligen skulle vara hur duktiga som helst. Ja, förväntningarna var minst sagt höga.

Vi anländer och jag och M går in i ridhuset. Jag kan väl uttrycka mig som så att jag nog inte hade behövt gå upp så tidigt för att klippa!! Det hela var inte alls så tjusigt som jag väntat mig. Jag tänker inte skriva om vad jag såg där nere för det är inte direkt snällt eller positivt. Däremot kan jag nog säga att tanken slog mig att det kanske inte var en ny sadel en del skulle ha lagt pengar på på i första hand, utan träning, ryktgrejer till hästen, en bra hovslagare samt tillägnande av hästkunskap! Tänker jag elitistiskt nu? Kanske är det jag som har helt fel och att det är så att det är grejerna som gör en till ryttare med stort R? Jag är förvirrad?? Jag tror att av dom som var där när jag var där så var jag den enda som INTE köpte en sadel! 

Nog om andra och tillbaka till min egen sadelutprovning. Jag provade först en Meredith och föll genast för denna sjukt mjuka och sköna sadel! När jag hoppade i den kände jag att jag inte föll fram som en groda som jag kan göra i m in egen om jag inte vaktar mig. Min rumpa kände sig som hemma och M sa att det syntes på mig att jag trivdes i den! Dessutom!!!!!! Knatten la inte över mig i den!!

Nu provade jag ju den nyaste, finaste modellen av denna sadel och då givetvis dyraste! Klart att jag som alla andra bara skulle kunna säga jag tar den kosta vad det kosta vill och bara shoppa loss. Inte jag inte jag är slugare än så, jag tänker bida min tid och vänta ut att det kanske kommer att komma ut en begagnad sadel som motsvarar det jag vill ha. Jaja, jag får kanske vänta länge, men då kan jag spara pengar under tiden och dessutom prova andra sadlar och modeller i stället. Klokt va?

Jag provade även den nya FANTASTISKA S1!! Maria Gretzer köpte en sådan!! Vad sa min rumpa om den då? Näää obekväm sa gumpen och det var ju tur det för den sadeln kostar 54 000 kr!!!  Min gump ratade även alla de andra sadlarna den provade också förutom Meredithen då! Jag har en väldigt kräsen rumpa faktiskt;))!

Jakten fortsätter! Nästa söndag ska vi prova begagnade sadlar!
S1 ej godkänd av gump!!

Godkänd av både rumpa och häst!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar