måndag 1 april 2013

En tråkig historia

Nu är jag ledig i några dagar och dessa dagar kommer att spenderas med hästar skulle jag tippa på.

Jag hittade en tråkig historia här på nätet och det finns även en artikel i ridsport. Jag grät nästan när jag läste den samtidigt som jag förbannade försäkringsbaolagen och vilken makt dom har. Ni kan läsa den här.

Eftersom jag länkat till den så får ni läsa den själva. Det jag ville ha sagt är att det kanske är dags att vi hästägare säger ifrån och sätter ner foten. Försäkringarna blir allt dyrare och täcker allt mindre skador och sjukdomar. Man läser och hör om hur folk inte får ut sina pengar på grund av den ena eller andra orsaken. Vissa har lagt flera tusentals kronor på sina försäkringar i premier och har under långa perioder haft skadefria år utan att sedan när det verkligen gäller har rätt att få någon ersättning.

Samtidigt vågar man inte heller ha sin häst oförsäkrad för hästen är trots allt en investering och veterinärkostanderna är dyra.  Jag är helt på det klara med att försäkringsbolagens verksamhet är till för att generera pengar, men jag kan tänka mig att deras vinster inte är helt oansenliga. Är det verkligen så att de förlorar så mycket pengar på att inte betala ut för vissa skador eller sjukdomar så att dom verkligen måste ha alla dessa undantag som inte täcks av försäkringen?  jag tror nog att dom tjänar rätt bra ändå!  Även om man har en full livförsäkring, A1, så finns det i denna en mängd saker, lite olika beroende på försäkringsbolag som man inte är berättigad till ersättning för.

Sedan får man se upp med dolda fel vilka inte tas av alla försäkringsbolag, men det är ju lite svårt att veta att dom finns, dom är ju för helsike dolda. Även om hästen är röntgad från topp till tå så nog katten kan den ha ett litet dolt fel som kanske någon gång framöver blir orsaken till att man kanske skulle behöva den där ersättningen man betalat för i många år. Men då kan försäkringsbolaget säga att det var ett dolt fel och det står i vårt avtal att vi inte ersätter sådana. Visst om man med flit hade undanhållit en defekt vid tecknadet av försäkringen då hade det väl varit en sak, men inte om inte vet om den.

Man hör ju på ordet försäkring vad det innebär. Jag säkrar mig i förväg om att få ersättning om något går fel. Finns det då en massa undantag eller andra intressen från försäkringbolagen som gör att vi inte blir ersatta då är det ju dom som lurar oss försäkringstagare för då kan vi inte säkra oss i förväg och då är det ingen försäkring!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar