onsdag 4 juni 2014

Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen

Jag har länge gått och funderat på om Knatten skulle gå bra på ett Micklemträns, jag har en magkänsla att det skulle kunna funka bra? Är det någon där ute som har provat det på en häst som kan bli urstark? Jag har en längre tid ridit på ett tredelat babypelham men det går inte så bra längre då jag inte kan styra honom med det lika bra som med ett vanligt bett. Nu har jag två tävlingar även ridit på ett vanligt tredelat bett och repnosgrimma vilket han går jättebra på men som jag inte kan ha för ofta då han får sår i munnen av bettet och skav på nosryggen av nosgrimman??  Jag vill ha ett träns/bettsling som hjälper mig så att han inte blir för stark och som han inte får en massa skav av eller går sönder i munnen av?

Knatten har ju ett ganska nätt huvud med liten mun och han gå lätt i sönder i munnen av bett som är ledade och av nosgrimmor om dom sitter åt det minsta. Jag spänner därför inte nosgrimmorna för hårt vilket får till följd att han gapar som en krokodil, biter tag i bettet och bara drar iväg. Alternativt så knäpper han av helt och bara kryllar ihop sig och "försvinner"! Han går egentligen väldigt bra på ett tredelat bett men får då som sagt krossår i kinderna eller sår i mungipan om han ligger på det minsta, vilket han gör då man hoppar eller rider ut! Så fruktansvärt frusterande är det. Det som funkar bäst för att han skall hålla sig hel i munnen är bett med kindkedja/rem eller helt raka bett. Helt raka bett knäpper han lätt av på om jag inte lindar dom med silikon och lindar jag med silikon kan jag inte hålla honom alls när vi är inne på en bana eller rider ut!! Inte helt lätt som ni förstår. För jag vill ju verkligen inte rida min häst så att han går sönder på något sätt!! Ett litet dilemma skulle man kunna säga!

Så skatteåterbäringen får nog gå till ett Micklemträns helt enkelt.


              

2 kommentarer:

  1. Är han skitkänslig och krumbuktar omkring så fort du tar för hårt trots att han är och blir för stark och har egna planer? tja, testa vettja... jag löste just detta genom att göra tvärt om än vad som vore logiskt = bytte träns, kindkedja och satte riktigt skarpt bett (med siliconeplattor) och påminna sig själv till förbannelse att knappt ha nåt i handen, fick en mera lyhörd/lydig häst som gick bättre just för att jag tog mindre men blev samtidigt lättare att korrigera och lära hur vad och inte. minns inte vad jag hade på han just då men tror det syns på en bild i mitt förra inlägg, en som äter gräs mellan rundorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej han är inte speciellt känslig så att han tjafsar med bettet! Han funkar på vanligt bett rent ridmässigt men går i sönder i munnen av det! Inne på banan blir han stark som en oxe och ligger på rätt så rejält! Vanliga raka bett knäpper han av på och blir lite tom fram men får inte sår av! Pelham har varit det som fungerat bäst fram till nu. Men det är svårt att få honom rak med!

      Radera