måndag 9 juni 2014

Spö eller inte spö!

Just nu är jag inte verkligen inte benägen att skriva på Tyras namninsamling då jag helst av allt skulle vilja piska på Knatten jättemycket för tillfället! Han förnekade sig verkligen inte under helgens tävlingar. Första dagen vägrade han på oxern med vattenmattan en gång för att sedan gå runt och göra en jättefin runda. Men Russ tänkte nog att skam den som ger sig och vägrade därför glatt ut oss dag nummer två i stället, då vägrade han faktiskt på första hindret redan en helt, vanlig grindhistoria!! Efter den sista tidens fantastiska tävlingsprestationer skulle jag  nog vilja påstå att jag piskar alldeles för lite på honom;)!

Så nu går vi ner i klasserna rejält och försöker ta oss igenom detta, gör vi inte det är han till salu för en häst som inte hoppar är jag inte intresserad av att behålla, hur mycket jag än tycker om honom. Fast nu just nu tycker jag inte om honom alls faktiskt! Må så vara att jag måste rida bättre och att det nästan alltid är ryttarens fel men det här tycker jag inte riktigt att jag förtjänar om jag ska vara ärlig! Jag lägger honom inte fel, jag har ingen dålig galopp jag har mjuk hand och jag är följsam i sitsen jag gör det mesta ganska rätt men ändå så vill djuret inte komma nära vissa hinder. Jag hade kunnat ta att han stannade om det var för att jag lagt honom i botten eller i skiten för många gånger men  det har jag inte och det är inte sådana stopp vi får. Vi kommer ju inte ens i närheten av hindret, han stannar och bryter av flera meter ifrån!

M filmade lördagens runda och ska visa filmen för Maria på onsdag, jag måste tyvärr gå på ett viktigt möte och kan därför inte träna själv, morr! Så får vi se vad hon säger, på träning hos Maria går han ju som en klocka! Om jag inte kan reda det själv får jag väl låta ett proffs rida för att se om dom lyckas bättre och om de kan ge mig några tips. Frågan är bara vem, jag har några kandidater som jag kan tänka mig!

Just nu är jag mest bitter!! Hur frustrerande är det inte att sitta på en häst som har sådan kapasitet i sig  och som dessutom gör det så lätt och utan ansträngning i de klasser vi rider nu, och så hoppar han inte för att han är tittig, olydig, bångstyrig, oriden eller vad det nu är?!!?

Markarbete med kadaverdisciplin från och med nu!! Låga klasser där jag kan tvinga honom att hoppa stillastående om det behövs och ännu mer disciplin på det och lite mer markarbete!


2 kommentarer:

  1. Nej fy så trist!!! Har han varit så här till och från ett tag nu eller?? Tänkte om du har kollat igenom kroppen?? Jag tänker så här med min häst, den dagen han börjar stanna så har han ont. Sist han stannade ut sig på en tävling fick han balltramp. Ibland kan det ju vara så att de "ger upp" och blir bekväma, då är det inte roligt att sitta på och känna sig hjälplös. Jag tror inte att stryk är den rätta vägen =P Även om jag förstår din frustration, gå hellre ner i klasserna och tryck över honom stillastående, det kanske bara räcker med någon klass för att få tillbaka självförtroendet :) Jag har ju en tendens till att få mina hästar att rusa mot hinderna ^^ Då båda mina två, helt olika hästar, suger som bara den mot hinder. Hade du bott nära hade jag gärna provat honom =) Men du känner säkert någon i din närhet som är mycket mer rutinerad än vad jag är, ta gärna hjälp på en gång och se vad de säger!! Håller tummarna att det bara är lite dumheter just nu <3 Lycka till!! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har femton rävar bakom öronen som vi brukar säga och ont tror jag inte han har utan detta är någon form av trots. Han har gjort liknande saker tidigare bara inte så här på tävlingsbanorna. Förut var han helt överjävlig att rida ut då han kunde tvärvända och skena åt ett annat håll o han exempelvis såg hundar på flera meters avstånd (han är inte det minsta rädd för hundar)Han kunder resa sig om han inte ville gå fram då det blåste löv på marken eller om där stod en soptunna vid vägen mm. Det är lite sådan han är och det är bara att försöka ta sig igenom det med någon form av hjälp antingen från marken eller från ryggen, Skåne kryllar av proffs så det lär inte vara något problem! Han har ganska mycket huvud det lilla djuret! Gällande piskandet kan alla som läser vara lugna, då jag faktiskt är en väldigt mjuk ryttare och enligt många inte använder mig av spö ens när jag borde;) !!/ Titti

      Radera