onsdag 4 januari 2017

Ljusare tider och ryttarbyte

Jag längtar verkligen till ljusare tider! Allt blir så mycket lättare då med ridningen när det gäller planering och upplägg. Jag tycker väldigt mycket om att rida ut och trimmar gärna på grusvägar och fält när möjlighet ges! Klättring är också sådan träning jag vill kunna lägga in. Nu är man hänvisad att göra det nästan enbart på helgerna om man inte vill rida i beckmörker och det är jag inte jättesugen på om jag ska vara helt ärlig! Att rida två dagar på raken i ridhuset är inte lika kul som att kunna varva varannan dag med uteritt i stället! Men nu är det som det är.

I kväll är det hoppträning igen, inte det mest ultimata upplägget eftersom vi tävlar i morgon, men jag får be Jacob att ta det lite lugnt med oss. Inte så grymt mycket framridning och inte hoppa övningarna tusen gånger innan vi hoppar bana, som vi annars gör. Just nu jobbar vi väldigt mycket med galoppen hos Jacob, han vill att vi ska ha en stor, stor galopp där hästen bär sig själv. Mycket ben och liten hand till detta och hästarna ska sedan kunna göra tempoväxlingar för endast sätet och inte handen. Svårt, svårt tycker jag för när jag tycker att jag har en jättestor och fin galopp ja då ska vi galoppera ännu större enligt Jacob. Piraten är nog inte så van vid den här typen av system för han blir ganska fort trött har jag märkt.

Eftersom jag inte vill gå för fort fram med honom då han van vid en annan ryttare annat system så jobbar vi med detta hemma i kortare pass än hos Jacob. Därav att jag hade velat kunna rida ut mer för då hade jag kunnat jobba med den stora galoppen på rakt spår i längre sträckor i stället för att som nu vara tvingad att göra detta arbete i ett ridhus där man måste svänga hela tiden. Jag tänker på hans ben! Jag har ju ett enormt ansvar känner jag då jag rider någon annans häst för träning och försäljning. Jag tänker väldigt mycket på hur jag rider, var jag rider och när jag bör lägga in lugnare perioder. Det kan ju ta ganska mycket på en häst att byta ryttare och jag vill verkligen inte slita på lille häst på något dåligt sätt. Därför kommer jag nu efter tävlingen boka in Magic Fingers för en ny genomgång för att hålla honom fräsch och fin!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar