fredag 3 maj 2013

Jag en djurplågare??

Så där fick vi hästmänniskor oss en känga! Läs den här debattartikeln, den här med och den här! Enligt två av dessa inlägg så är nästan alla som deltog i Gothenburg Horse Show djurplågare och elaka exploatörer av hästar!!

Så även jag, eftersom jag rider min häst med bett i munnen, jag har ett spö i min hand och jag har sporrar på mina stövlar. Knatten lider hiskeliga kval och hade förmodligen haft det mycket bättre om han bara fick gå i en hage med söndertrasade hovar utan skor, alternativt gå ute på stäppen och hitta sin egen föda! Jag kan hålla med om att det finns en del hästar där ute som lider och som inte behandlas väl men dit hör inte flertalet tävlingshästar som gick i Scandinavium förra veckan! Inte Knatten heller för den delen.

Enligt min erfarenhet så är de hästar som är mest misskötta och som lider mest, de hästar som hanteras av personer som "värnar" om att hästar ska leva så natuligt som möjligt. Jag har sett hästar som är så halta att dom stapplar fram eftersom deras ägare har valt att inte sko dom eftersom skoning är så dåligt för den "naturliga" hovmekaniken. Det dom inte tänker på är att hästarrna kanske går mer på grus och asfalt än på gräs, som är det naturliga underlag en häst går på.Vad händer jo hästen sliter ner hoven och och blir halt, inte mycket naturligt där inte!! Då får man ta det hela vägen och flytta till någon stäpp någonstans och hålla sig där!

Jag har sett hästar som går på lösdrifter eftersom det är det bästa för hästen, det är ju det som är mest naturlikt ! Dom kan vara fulla av mugg eftersom aldrig får torka, dom rids inte så ofta eftersom deras ägare anser att dom får tillräckligt med motion i hagen, not! Vet inte om jag tycker att detta är så djurvänligt heller för den delen?

Jag får myror i kroppen och ryser av obehag när jag hör naturligt och hästhållning i samma mening! Det finns inte mycket naturligt kvar i vår värld i dag, våra tamdjur har även dom blivit anpassade till denna värld på, gott och ont. Allt naturligt är inte bra för djuren bara för att det var så djuren levde för tusen år sedan. Det är inte många av våra hästar som hade klarat sig på egen hand i vårt land i dag!!

Givetvis finns det dålig djurhållning lite var stans i Sverige och världen, visst finns det djur som plågas och lider men jag tror knappast att det är flertalet tävlingshästarna som tillhör denna grupp?Det finns många andra former av djurhantering man kan ägna sig åt om man vill värna om djuren och deras rättigheter, lägg tid och engagemang där i stället för att hitta problem där det inte finns!




Foto: Ewa Levau
Ett vansinnigt misskött och lidande djur!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar