måndag 13 maj 2013

Vilan blev trim

I går skulle knatten vilat men jag blev så himla sugen på att rida så det fick han inte. Jag hade väl först tänkat att bara jogga honom på banan en stund men han kändes lite stel så det blev lite mer lösgörnade ridning i både trav och galopp samt lite trav över bommar.

Jag red på ett litet fyrkantsspår där jag såg till att flytta honom för skänkeln i hörnorna i både trav och galopp. Galoppen varvade jag det lilla fyrkantsspåret med att varatnnat varv rida i en fyrkant och i vartannat rida på en volt. En övning som jag brukade rida fram Mickado i när jag tävlade honom. Just nu kommer jag inte riktigt ihåg syftet med den övningen, men jag tror det var för att få igång bakdelen och att få hästen att driva på båda bakbenen, samt att även få den mjuk i sidorna. Jag ska kolla upp det i min lilla pärm!

Sedan avslutade jag det hela med att lägga ner honom först i galopp några varv runt stora hoppbanan och sedan i trav. På slutet kändes han rätt så ok faktiskt. Tack och lov var det lite kyligt och blåsigt så att Knuttan inte var närvarande utan den helt vanliga Knatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar