söndag 12 maj 2013

Liten serie blev lång bana!!

Knatten skulle ha en hoppfri vecka och skulle inte hoppa någonting förrän på tisdag men M hade bestämt med Mr B att hon och Slips skulle hoppa lite serie på söndagmorgon. Därför tänket jag att jag kunde bryta icke- hoppveckan någon dag tidigare eftersom vi bara skulle hoppa en liten låg serie, i knappt bara några större galoppsprång, typ.

Nu hade Mr B något helt annat i tankarna, inte skulle vi hoppa serie inte, nej vi skulle hoppa en lång bana med 12 hinder och fjorton språng! Visserligen var det inte så högt men oxrarna hade han längt ut, vilket vi inte är vana vid, då Mr B oftast låter oss hoppa kort oxrar!! M och jag var lite förvånade men det var inte så mycket att orda om utan bara att rida!

Vi började med att trav på en volt över travbommar som delvis var upphöjda, efter bommarna skulle vi fatta galopp för att seda efter 1/4 volt sakta av till trav och rida över bommarna igen. Pojkarna skötte sig fint i denna övning. Efter det fick vi skritta en bra stund för att dom skulle få återhämta sig. Sedan var det dags för en fem och en halva med två travbommar framför (annars fuskar Knatten och tar ett galoppsrång innan lilla hindret). Dom sista sprången var oxern rejält utlängd och låg på 1.35, där fick man hålla om med benen, ponnisarna fick allt ta i lite men det gjorde dom bra och båda hoppade upp sig riktigt ordentligt!

Sedan hade vi en lite längre skrittpaus och sedan var det dags för bana. Mr B såg till att vi fick utnyttja hela utebanan som är 80x100 m, med trekombination och allt! Det var inte så högt men tillräckligt högt för att det skulle bli riktiga språng och oxrarna var som sagt rätt så utlängda. Båda hästarn gjorde även detta lekande lätt. Knatten var knappt andfådd efteråt, så jag galopperade ner honom i lång och låg form i si så där tre varv i både höger och vänster galopp. Han är stark nu mitt lilla russ och kondisen är det inte heller något större fel på. Han var nästan inte svettig heller trots att han återigen är färdig för att klippa.

Jag har märkt att det är många som klagar över bansträckningen när banorna blir lite längre men jag brukar sällan ha problem med det då jag till vardags galopperar ganska mycket. Vissa ridpass galopperar jag lätt tjugo minuter en halvtimme i sträck för att sedan skritta och trava en stund och sedan galoppera igen. Det har jag nog nästan alltid gjort eftersom jag oftast har haft hästar som haft lättare för att galoppera än att trava och för att jag själv tycker att det är mycket roligare att galoppera. Det sker väl på bekostnad av traven men det är ju å andra sidan inte den man hoppar med så det struntar jag i!

2 kommentarer:

  1. Du läste väl en massa idrottspsykologi för ett tag sedan?
    Har du några bra böcker/annat att läsa att rekomendera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag läste aldrig någon idrottspsykologi direkt, men lånade hem lite böcker som jag tittade i. Nu kommer jag inte ihåg vad dom hette men sök på idrottsspykologi på bibblan eller bokhandlar. Annars får du gärna höra av dig till mig om du vill ha tips eller bara bolla lite! Du kan maila mig på facebook så kan du få mitt nummer!/ Titti

      Radera