måndag 30 december 2013

Hej igen och God fortsättning!

Sitter på jobbet och har lunch i min ensamhet så jag kan lika gäran blogga samtidigtt som jag äter nudlar! Jag har tagit en liten paus från bloggandet men nu är jag tillbaka igen! Julen är nu över och den har jag spenderat en hel del av i stallet, en annan del i vår soffa och en tredje del ätandes, eller var det kanske tvärtom? I vilket fall har det varit väldigt skönt att ta det lugnt. Hoppas ni alla haft en härlig jul ni med! Jag har fått väldigt fina julklappar. Jag fick ett par Freejump stigbyglar av Måns vilka jag suktat efter hur länge som helst och av mig själv fick jag ett par Kingslandridbyxor  och lite lindor och till Russ och av mamma fick jag en Ogilvypad. Man får passa på att vara hagalen när det är jul! Själv gav jag Måns en eltandborste! Han önskade sig det!!!

Med Knatten går det framåt för nu travar vi i hela tio minuter varje dag!! I mellan varven känns det som om han fortfarande är halt, vilket i och för sig kan vara svårt att avgöra då han dessutom är sjukt obalanserad och snubblig. Men jag rider på ändå som det är bestämt så får vi se vad som visar sig hos veterinären när vi är tillbaka den nionde! Jag misstänker att han kanske behöver en omgång till i leden men det får vi ju se! Men jag har ett seriöst igångsättningsupplägg för Knatten, han får banne mig jobba även när han ska skrittas och småtravas.

Här är ett exempel på veckoplanering för Russ:
Måndag:
Skritta upphöjda bommar i på rakt spår. Trav längs långsidor med avsaktning vid kortsidorna. Trav längs med hela spåret samt rida snettigenom och byta varv. Skritt i lätt öppna och skänkelvikning samt halter och igångsättningar. (Lilla ridhuset)
Tisdag:
Skritt runt anläggningen, eventuellt utanför! Trav stora utebanan med fokus på rakritning och jämt stöd på bägge tyglarna för att få Russ stadig. Samsidiga hjälper i form av jättestora "framdelsvändningar". (Stora utebanan, grusväg runt anläggning).
Onsdag:
Skritt med fokus på på att svänga (stora vägar) där jag fokuserar på min sits och position för att få med mig hästen med minimala hjälper! Övergångar skritt/ halt, skritt/ trav. Fokus på att få Knatten uppmärksam på hjälperna och bli mer känslig för skänkeln. Trav innaför spåret!(Stora ridhuset)
Torsdag:
Se måndag, men med fler inslag av trav (15 min). (Lilla ridhuset)
Fredag:
Skritt runt anläggningen och trav  i form av "konditionsträning" genom att bara trava rakt fram lite längre stunder åt gången, avskrittning rundan utanför anläggningen) Stora utebanan.
Lördag:
Skritt med mycket inslag med avsaktning till halt, trav rida stora vägar i hela ridhuset, fokus på att svänga i trav (stor båge in och ut från spåret) med hjälp av sits och position. (Stora ridhuset)
Söndag:
Vila, skritt vitt hand eller skrittmaskin!

Viss  omfördelning av dagar kan behöva göras beroende på väder och vad som händer i ridhusen, men på det stora hela ska jag följa det. Lika bra att bli seriös och mer grå redan nu!

Musseman ska hoppas i helgen då vi har vår nyårskurs för Mr B. Då får vi hoppa på finhinder och göra övningar som Mr B blandat ihop från Maria Gretzer träning och  Rolf- Göran clinic, tror jag i alla fall. I dag ska Musseman bara få gå ett lösgörande pass i lite lät jogg för att vara fit for fight till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar