måndag 23 december 2013

Helt själv på jobbet!

Eftersom jag är helt ensam på kontoret så kan jag lika gärna blogga när jag nu tar en lunchpaus. Nu är det dags igen! Med vadå, jo med att sälja sadeln så klart det är ju något jag gör titt som tätt, men nu är det faktiskt så att den inte passar Knatten så bra som jag skulle önska. Jag har vetat det länge men han har inte haft några problem med ryggen av den så jag har låtit det vara. Men nu har han fått sadelknutor och det beror säkerligen på två saker ett att han är grymt fettig och äcklig i sin långa päls och två att sadeln nog gnuggar runt den här skiten eftersom den inte ligger optimalt. Så är det någon som vill ha en CWD sadel så hör av er!

Eftersom Russ är så skitig så tog jag tag i saken och tvättade honom i morse, så nu är han nakenfis i stallet då han annars inte hade torkat på den här sidan av nyår!! Hans päls är ungefär så lång att man kan fläta honom på ryggen! Jag gnuggade igenom manen ordentligt också då det varit en plåga att se den uppifrån när man rider!! Skitig är bara ett av orden i beskrivningen av den! Men nu är han ren och täcken tvättade så att jag kan börja min bekämpning av dessa sadelknutor. Jag är faktiskt helt förfärad eftersom jag ALDRIG haft något sådant här på någon av mina hästar! Förslag på åtgärder förutom tvätt mottages med tacksamhet!

Annars har helgen gått i ett huj som vanligt! Jag har ändå inte lyckats köpa en enda julklapp och helt ärligt så har jag faktiskt inte den minsta lust att göra det heller. Julkänsla noll här!!
 
I går hade jag tänkt att rida ut och styrketräna lite med Knatten, jag hade tänkt att ta mig upp och ner för grusvägen med lutning uppe på St Hans. Men jag kom inte speciellt långt utan fick banne mig hoppa av djuret och leda honom en bit och för att sedan ta mig hem igen.

Att långa, långa Knatten kan bli så förbaskat kort är svårt att fatta! När vi precis kommit fram till backarna kom det en hund promenerande. Hundar är av någon anledning, som jag inte begriper, en anledning till att bete sig som en idiothäst. När hunden, som kom i stilla mak, var ca 10 meter bort blir Knatten stel som en fjäder och märkbart lätt i häcken, sedan exploderar han och försöker dra ner huvudet och bocka. Som tur var var jag snabb att få upp huvudet på honom och få honom att gå framåt så att bocken uteblev. Men då reser hans sig och tvärvänder i stället och börjar balanstrava/smågallopera hemåt! Inte något jag vill då han trots allt bara får trava i fem minuter om dagen! Sedan försvinner den hunden och Knatten går att vända igen, fortfarande kort som en ihopdragen fjäder med märkbart mycket tryck i benen och kroppen.

Vi lyckas ta oss ca fem meter sedan får Knatten syn på några andra hundar cirka hundra meter bort. Samma procedur som innan inleds och när jag går på honom för att få honom att gå fram så hoppar han på bakbenen samtidigt som han svänger runt lite hit och dit i snabba kast. Sedan försöker han ta sig upp för en gräsbacke där jag får stopp på honom vilket innebär att han återigen försöker resa sig i  den hala grässlänten!

Nu börjar jag tycka att det hela är rätt så obehagligt och jag  vet att ända sättet att få honom att sluta är att sätta skänlarna i honom och få honom att gå framåt ordentligt. Enda problemet med denna lösning  är att jag för tillfället inte får använda mig av den, så när Knatten för några sekunder står med alla benen i marken så hoppar jag av och jag börjar leda en något spänd häst som går med mycket höga ben och stora näsborrar förbi alla hundar. När vi väl kommit en bit ifrån hundarna lugnade han ner sig så att jag kunde sitta upp igen. Jag bestämde mig för att det fick vara nog med drama och red hem och red på ridbanan i stället!!

Jag brukar sällan vara rädd och det har nog aldrig hänt att jag hoppat av och lett honom men jag vågar inte riskera att åka av, inte för min egen skull så mycket utan för Russets! Jag vill ju inte gärna att han ska komma lös och dra upp allt det som nu håller på att läka. Så om det ska bli någon mer uteritt får det bli med nog bli i ett stabilt sällskap och med halsrem på!
Jag är helt övertygad om att Knatten kan göra likadant!
                              



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar