tisdag 31 december 2013

Revidering av all planering och en pissig början på 2014??

Så kanske man kan sammanfatta det hela! Min plan för igångsättningen sket sig redan dag två. Knatten stod på tre ben när jag ställde in honom i boxen efter dagens skritt och trav pass! Det hela började ganska städat med skritt runt anläggningen, allt enligt planen. När vi kom in på hoppbanan för att börja trava kändes han jättehalt och ojämn och seg som en sugpropp. Jag hämtade Mr B för att be honom kolla. När jag travade upp för Bertil på långa tyglar fram och tillbaka vid ridhuset och lät honom gå helt fritt piggnade han till och älgade på utan att visa den minsta hälta. Mr B såg ingenting och han kändes som vanligt igen.

Därför gav jag mig ut på stora banan för att fortsätta,allt enligt planen. Det gick bra en bit men när vi kommit halvägs runt slog det fullständigt slint i uvudet på djuret och han tog ett rejält tag i bettet och ett rejält skutt framåt och började halvskena mot utgången. Jag fick stopp på honom efter bara några steg och tänkte att nu har han  nog lugnat ner sig och fått ut överskottsenergin!  Fel, när vi kom till samma ställe igen tog han åter tag i bettet och börjar tokgaloppera och småbocka mot en del av staketet. Där tvärvände han och körde ner huvudet mellan benen och började bocka som en galning, som tur var fick jag tag i ena tygeln och drog upp huvudet på honom för allt vad jag värd samtidigt som jag fick in honom på en volt och till slut fick stopp på odjuret!! Sedan tog jag mig från hoppbanan fortare än kvickt och kom in i ridhuset där jag kunde lugna ner honom igen.

Efter denna tur tyckte jag att det var bäst att linda benen med back on tracken, vilket jag gjorde innan han fick komma in i tryggheten i boxen igen. Sedan gjorde jag färdigt i stallet och kollade på hoppträningen. När jag kom tillbaka och tittade in i boxen ville Russ inte alls stödja på höger fram. Han stod och lyfte benet upp och ner och skrapade i luften med det och var tokhalt inne i boxen. Fan där rök den kotan eller så har han dragit senan, var min direkta tanke och sedan grät jag en skvätt samtidigt som jag tog ut en superhalt häst på stallgången för att linda av benet för att kolla om senorna var ok. När jag fått av lindan lugnade han ner sig och verkade märkbart lättad. Han ömmade inte över senorna och efter en stund utan lindan började han stödja på benet igen. Jag lindade på igen lite lösare och efter ett tag så stod han som vanligt igen. När jag tog ut honom utanför stallet så gick han som vanligt igen. Det återstår att se hur han är i morgon då Mr B ska kolla honom. Tur att vi ska tillbaka så snart till veterinären igen. En  ny behandling och längre igångsättning är med all sannolikhet att vänta!

Så Gott Nytt år och hej 2014 vad du nu kan ha att bjuda på! En något bitter Titti i mjukisbyxor som vägrar klä upp sig och vara social denna nyårsafton!
Happy New Year 2014 Pics

2 kommentarer:

  1. Men vilken SKIT rent ut sagt! Är det benet han är op i? Kram till dig! hälsn Vera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för "kramen"! Nej inte det opererade benet utan höger fram som han också är behandlad i! Ja det är verkligen upp och ner med dessa djur!!

      Radera