tisdag 17 december 2013

Inte tillräckligt stressad??

Jag tror jag har hittat den gemensamma nämnaren för personer som anses vara lyckade, det är personer som är stressade, helst på gränsen till utbrändhet! Är man lyckad om man är stressad i dag!! Ibland kan jag komma på mig själv att jag är lite stolt över att jag är stressad och det är ju helt galet, för är det verkligen något att vara stolt över? Kan man inte bara vara stolt över att pilla sig i naveln och skippa alla måsten i stället! I dag är det precis som att "om man inte är stressad så finns man inte"! Har man inte mycket att göra så är man inget värd, är antalet inbokade möten i kalendern måttet på ditt värde som människa?

Varför verkar det att vara fint att ha mycket att göra? För det verkar ju som att det är det, fint alltså att stressa, varför skulle man annars ständigt beskriva hur mycket man har att göra och hur fullt upp man har, hur många viktiga möten man ska hinna på, hur många projekt man har igång eller planerar. Jag skriver så här i bloggen ibland, att jag är så stressad att jag har så mycket jag måste göra blablabla, kanse för att det är det jag tror att folk vill höra, men är det verkligen det? Är man helt ointressant om man inte springer snabbare än ekorren i filmen "På andra sidan häcken"?  Förmodligen för vem vill läsa om att idag har jag pillat lite med mitt navelludd och att jag sedan låg i sängen hela dagen och att jag vägrade plocka ur diskmaskinen och att damsuga, jag inredde inte heller om mitt hem och när jag var i stallet så gjorde jag allting jättelångsamt och ineffektivt! Eller vill någon kanske läsa om det med?

Det här var bara en tanke som slog mig just nu i julstressen, som jag faktiskt inte känner av alls. Jag funderar på att även låta dammråttorna vara med och fira på julafton och granen har vi redan klätt så den behöver vi inte tänka på, julklapparna tänker jag köpa på Rusta för där är inte en själ dagen innan julafton och julskinkan är redan rökt och väntar bara på att griljeras så jag kan gott andas lugnt och inte stressa ihjäl mig! Dessutom jobbar jag alla mellandagar så då har jag gott om tid att göra allt det jag inte hunnit göra färdigt. Så i dag slår vi ett slag för slappheten för man måste ju vila sig ibland.

2 kommentarer:

  1. Håller med!! Jag skiter numera högaktningsfullt i att städa mer än nödvändigt. De som kommer hit får ta det, eller hälsa på någon annan. Har köpt julklapparna över nätet, så himla skönt att slippa trängas i affärer. Och de bästa dagarna är när jag inte gör annat än klappar hunden och pysslar i stallet. Stress är överskattat.

    SvaraRadera