måndag 9 december 2013

Uppsutten!

Nu har jag suttit på Russ! Det var hårigt, långsamt och gungigt att sitta på honom igen efter nästan två månader! Knatten har aldrig varit någon höjdare att skritta eftersom han behöver gå i ett något högre tempo för att ha styrfart. Men å andra sidan behöver man ju inte oroa sig för att åka av en för het häst så det är ju bra.

Jag har nu en mission här under vår lååånga skrittperiod och det är att få min lilla ponny lite mer vaken och kvick för hjälperna, för det kan man ju jobba på även i skritt!! Så när jag skrittar så kräver jag av Knatten att han skall reagera på mina hjälper blixtsnabbt eller ja i alla fall snabbt. Så en snabb kick och sedan ben som inte vidrör djuret alls, det är min skrittmelodi. Sedan jobbar vi på rakriktning framför spegel och på ett jämt stöd i bettet. Detta kan man ju faktiskt göra i skritt och dessa små mål gör att jag inte dör av uttråkning! Någon dag nu ska jag även försöka mig på att skritta ut, nu är det ju barmark igen så det borde funka!

Under tiden Knatten rehabiliteras underhåller jag min ridning på Musseman. Han har utvecklats jättemycket under dom här månaderna tycker jag och är jätterolig att rida. Vu hoppar serier på helgerna och lite vanlig hoppning på tisdagarna. Hoppningen i serier är ju rena styrketräningen och  nu börjar man känna det börjar ge resultat! I början kastade han sig igenom hela serien men nu hoppar han igenom den. Galoppbommen framför serien var väldigt svår för honom dom första gångerna och han klarade inte av att lägga in ett galoppsprång mellan den och första hindret utan kastade sig hysterisk över den i stället. Nu kortar han sig fint mellan bommen och första hindret och använder sig av sina bakben ordentligt för att trycka ifrån och över. Så vi övar på eftersom övning ger färdighet. Målet är att kanske starta någon gång i början av mars. Kanske till och med på våra hemmatävlingar om det finns någon klass som passar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar