måndag 16 december 2013

Helgen som gått

Som vanligt har jag inte bloggat något i helgen men nu har jag skrivit ett litet tidsinställt inlägg här på tidiga morgonkvisten;)! Helgen har gått i full fräs, för ovanlighetens skull, annars brukar jag ju försöka sova så mycket som möjligt men det har jag faktiskt inte gjort nu.

I Lördags var jag i stallet tidigt och skrittade ut med Knatten och joggade Musseman. Jag har faktiskt inte hunnit rida Musse någonting i veckan, för tro det eller ej det tar en faslig tid att "bara" skritta i 45 minuter varje dag. Prio ett måste ju ändå vara barn och Russ och med åtta timmars arbete så är det inte mycket tid att vinka på precis. Jag är själv hemma med Mathea igen och vill gärna umgås lite med henne innan hon ska gå och lägga sig! Så därför jag inte ridit Musse under veckan. Men det tar vi igen i helgerna:)!

Efter stallet i lördags åkte jag och avkomman till Emporia eftersom hon skulle titta på sin teaterfröken i julparaden där. Annars hade jag INTE åkt till Emporia en vecka innan Jul, kan jag lova! Jag gillar inte köpcentrum i vanliga fall och Emporia är köpcentrumens, köpcentrum, fasansfullt heltenkelt, glassigt, glammigt, exklusivt och mycket, mycket , mycket. Jag blev trött på att gå i affärer bara av att gå runt utanför dom!!

Vi gick in på Hollister i alla fall, för det ska man göra enligt alla som varit på Emporia. Jag kan säga att spökhuset på vilket tivoli som helst är mindre skrämmande och klaustrofobiskt än den butiken. Jag var sjösjuk innan och det blev inte bättre av att gå omkring där inne. Även Mathea tyckte att det var hemskt där inne. Om det är något som kan vara bra att föra över på sitt barn så måste det vara avogheten mot att handla kläder och hänga på köpcentrum!! Fast tyvärr gällde Matheas ogillande nog bara Hollister för Mathea ville åka tillbaka till Emporia för att hon skulle handla alla sina julklppar där, hu! Jag var mycket noga med att påtala att det kunde hon väl gör med pappa i stället för med mig, moahhahaaha! Jag tänkte att det kan dom ju kanske göra på måndag innan julafton, när jag jobbar!! Jag vet att du är inne och läser ibland älskling så då vet du det!!;) Nog om denna mardröm!

I går hoppade vi världens längsta serie, jag glömde fota den och jag har glömt hur många studs det var vi hoppade men det var många, många för serien sträckte sig från ena sidan av ridhuset till den andra i alla fall och vårt ridhus är typ 90 meter långt eller något!! Serien avslutades med ett galoppsprång och en oxer som längdes ut efter hand. En riktigt ordentlig styrketräningsövning var det verkligen!! När jag kom in och såg den blev jag lite orolig för hur Musse skulle reagera, första gången han såg en serie blev han ju jättestressad och försökte att bara springa igenom den så fort som möjligt. Men han skötte sig hoppade rakt, jämt och ganska lugnt igenom den. Sista rundan hoppade han runt och fint och igenom i hela kroppen på alla hinder utan att vara det speciellt stressad.

Det har hänt otroligt mycket med Musse på bara två månader, vilket även Mr B och A (Musses ägare) tycker. Han hade ju faktiskt i stort sätt bara gått och skrotat i drygt ett år. Det är riktigt roligt när man verkligen ser att det man gör ger resultat. Jag är evigt tacksam för att jag får rida Musse och hoppa honom, det vill jag att du ska veta A!!

Efter hoppningen kom Ewa och knådade på Russ som tyckte att det var jätteskönt. Han var som en skeleklump i nästan hela kroppen förutom upp i länden på höger sida. Det är ju där han gått och spänt sig under en ganska lång tid och jag hoppas att det är benbiten som varit grundorsaken till detta och att det därför ska gå att komma till rätta med denna spänning på riktigt nu när den är borta. Men det återstår att se.

Ewa är verkligen engagerad och ambitiös och jag kan rekommendera henne! Jag kommer att anlita henne mer kontinurligt nu framöver när Russ ska igång igen för att ytterligare öka hans chanser att bli full återställd. Ewa är nyligen färdig som fysioterapeut hon kommer att jobba med behandling av hästar framöver. Hon håller på att bygga upp sitt företag och vill ni komma i kontakt med Ewa så kan ni höra av er till henne via mig. När hemsidan är uppe kommer det att finnas en länk till den här på bloggen!

Efter behandlingen skrittade vi ut i det förtjusande vädret snålblåst och fuktregn, det var ganska skönt så länge vid hade medvind. Knatten gillade dock inte när vi red i motvind och jag kan hålla med honom om att det var rätt så obehagligt. Annars är det skönt att hinna ut när det fortfarande är just för det bra mycket roligare att skritta ut än vad det är att skritta inne i ett ridhus, trots regn och blåst! Men även enbart skrittandet närmar sig sitt slut för på fredag får jag trava!! Tjoho, bara i fem minuter men ändå och efter det får vi om ytterligare tre veckor galoppera!! Jag längtar så mycket efter att galoppera på Russ för han är som en stor stor katt att rida på om man jämför med andra hästar!!





Inte konstigt att man blir sjösjuk och klautstrofobisk!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar