lördag 5 april 2014

Halm och dålig känsla

I går tog vi in halm så jag har lite träningsvärk i dag! Nu klarar jag mig med strö till hösten igen. Jag har även beställt halm för nästa säsong och det känns skönt.

Efter halmintaget red jag och då kunde jag konstaterar att jag faktisk är skitkass på att rida! Kan ni också känna så? Allt man gör på hästryggen känns fel. Man har för långa tyglar, sitsen är helt åt helsike, skänkeln fladdrar runt som om den var helt frikopplad från resten av kroppen och hästen fattar inte alls vad man vill! I höger varv red jag rätt bra men i vänster varv funkade det inte alls. Knatten ville inte gå fram, han ville inte böja sig och han och han kändes allmänt trist när vi red till vänster. I höger varv var han som en dröm och jag kan sitta still och rida fint och känna mig kompetent, men så fort vi byter så blir jag som en nybörjare och Knatten som en stel ridskolehäst! 

Kan tilläggas att jag dessutom var ganska kinkig, hungrig och trött! När M kom ut på banan låg jag ner på Knattens hals och var gnällig! Hon sa till mig att man i sådana lägen har två alternativ, gå in med hästen i stallet eller bestämma sig för en övning och sedan rida bara den och sedan lägga av. Jag valde det senare alternativet och satte mig på en volt med en bom över marken med en vattenmatta under. Först höll jag på att flyga av då Knatten inte för sitt liv ville gå i närheten av den ynkliga vattenmattan. Han tvärnitade och kastade sig åt andra hållet och sprang i väg i stället! Jag som trodde att han släppt det här med vattenmattor! Fast efter lite övertalande så hoppade han och efter några varv så red jag ganska bra i vänster varv också! I dag står det hoppning på agendan och jag ska skärpa till mig!








2 kommentarer:

  1. Du är inte ensam <3 Jag har för korta tyglar, ostabil, blicken mellan öronen, hård i handen och tusen saker till. Men det är ju därför vi tränar <3 Vi kan om vi vill!! =) Titta bara på mig, jag kunde knappt rida föra året (mitt andra år jag tävlar) och jag hoppade banor på 1.30, sjukt dumt men en guldhäst som älskar att hoppa och släpa runt på mig. Fortsätt kämpa!!!!

    PS: jag trodde du va runt 30 år, så himla fin och ung i utseendet så mig lurade du helt omedvetet <3 hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!! hästar håller en ung vet du!!

      Radera