tisdag 8 april 2014

Planerad

I går inledde jag som planerat min mer planerade ridning! Jag bestämde i förväg vilka övningar jag skulle göra och höll mig konskvent till dom! Jag har även gjort en planeringspärm med förtryckta GameAgendas, veckoplaneringar och utvärderingar av ridpass!!

Gårdagen övningar hittade jag på Hippson som ni hittar här och här. Jag hade redan innan bestämt mig för att strunta i hur jag satt och hur Knatten kändes, vilket kanske låter lite konstigt? Men syftet med det var att inte vara så fokuserad på att jag sitter dåligt eller att Knatten känns tråkig och då fokusera på det och inte att rida. Förstår ni vad jag menar? Det jag koncentrerade mig på var vägar och att jag skulle titta upp och riktigt se vägen. Jag är nog lite som en kille, kan inte göra flera saker samtidigt ni vet;). Så en sak i taget alltså.

Till att börja med ville Knatten som vanligt inte gå fram i vänster varv eller trampa in under sig med vänster bak men det struntade jag i, till att börja med utan koncentrerade mig på själva övningen och volternas form och vad som skulle göras på varje volt. Efter ett tag började Knatten släppa efter och blev allt jämnare i båda varven. Jag avslutade med övningen med mittvolten och småvolterna i galopp där jag minskade tempot i dom små volterna och ökade tempot i den stora med byten i övergångarna mellan volterna! Då var Knatten hyfsat jämn och drev på och spårade bra i båda varven vilket var huvudmålet med dagens övningar. Jag kunde då fokusera mer på min sits och skänkel då Jag inte hade fullt upp med att få styr på Knattens kropp.

Så utvärderingen av gårdagen pass är som följer:
Syfte/Mål:
En lyhörd och jämn häst som var loss i båda sidorna.
Att jag ska vara koncentrerad och konsekvent!
Det som fungerade bra:
Var att jag nådde en bit mot målet ca 6 på en skala fån 1-10, utan att bråka med Knatten och utan att att bli frustrerad över att Knatten känns ojämn och att jag rider dåligt.
Vad vi behöver jobba mer med:
Knatten måste bli kvickare för mina hjälper och komma loss ytterligare i vänster sida samt bli mer liksidig.
Jag kan vara ännu mer nogrann med vägar, tempoväxlingar och övergångar och göra dessa oftare och lika mycket i varje varv(fastnar lätt i vänster varv för länge). Jag måste även bli tydligare och mer distinkt då jag ger hjälper.
Övrigt:
Dessa övningar kommer jag att göra fler gånger. Knatten kändes fin efteråt, jag kände mig nöjd!








Nöjt Russ och blommande äppelträd!

2 kommentarer:

  1. Skulle verkligen också behöva börja planera min ridning mer.. Nu rider jag bara vad jag känner för stunden utan någon planering alls..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver inte vara så svårt att planera börja med att göra upp en plan och bestäm någon övning du ska rida just i dag!

      Radera