fredag 11 april 2014

Inspiration

I går var jag och tittade på träning för Maria Gretzer vilket var väldigt inspirerande. Precis vad jag behövde nu lite inspiration. M och Slips och två andra duktiga ekipage red för henne medan jag avundsjukt stod på marken och insöp varenda ord hon sa. Maria såg alla detaljer och hjälpte ryttarna att rätta till dom, hon var väldigt noga med att ryttarna gjorde rätt och nöjde sig inte förrän det blev korrekt. Hästarna hoppade som bara den och var så himla fina!!

Mr B är jättebra att rida för så jag klagar verkligen inte på honom men ibland är han nog lite för "snäll" mot oss och säger inte så mycket om detaljerna utan dom får man lite tänka på själv! Men Maria hon såg och kommenterade även detaljerna och förklarade på ett väldigt bra sätt. Mr B är en fena på att få en att göra saker rätt men det är inte alltid man vet varför det blev rätt och det är inte heller alltid som han förklarar det! Mr B träningar kräver mycket egenanalys vilket ocså är bra för det lär en att tänka efter på egen hand men ibland behövs det även någon som pekar med hela handen.

Maria sa något som jag kommer att ta fasta på framöver. Hon menade att man många gånger vill göra en massa avancerade övningar när man rider men att det inte alltid läggs ner så mycket arbete på de små enkla sakerna som verkligen ger utdelning. En sådan sak som övergångar och tempoväxlingar, vilket dom flesta vet är bra att göra men som vi nog lite till mans slarvar med! Jag gör det i alla fall. Eller att det är extremt noga att rida rakt fram efter hindren det vet man det med, men även där är man inte alltid så konsekvent som man borde vara, gäller mig i alla fall! Eller att lydnaden på marken är A och O vid hoppning, inte heller något som alltid prioriteras så som det borde! Ja listan kan göras lång. Maria berättade att hon vid något ridpass hade ridit 67 övergångar, när gjorde ni det sist för min del var det inte igår i alla falla, eller snarare aldrig??

Jag vet med mig att jag är slarvig med en hel del saker och jag försöker tänka på det men det är så förbaskat svårt och jag måste nog oftare göra mig påmind om detta!! Så när jag red i går efter att vi kommit hem från Mariaträningen så red jag övergångar må ni tro, jättemånga övergångar gjorde jag,  nästan hela ridpasset gjorde jag övergångar efter var tredje/fjärde steg Knatten tog!! Det blev många övergångar det kan jag säga och det kan låta förbaksat enkelt men var faktiskt skitsvårt! För djuret ska ju vara både rak och kvick i det här arbetet, eller när man slutar passet bör hästen i alla fall vara rak och kvick! Jag kom en bit på vägen men har fortfarande en lång bit kvar. Så övergångar kommer det att bli många framöver, det är min intention i all fall!!
Det är detaljerna som gör det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar