torsdag 30 oktober 2014

Bättre men inte helt bra

Jaha då har vi varit på återbesök. Knatten var betydligt bättre men inte helt bra så skrittandet fortsätter i tre veckor till, suck! Veterinären tar det hela med ro så det borde väl även jag göra. Nu röntgade vi även andra kotan och den var ren och fin och det är ju en lättnad. Knatten var betydligt piggare den här gången och busade mest vid longeringen så han fick lugnande vid böjprovet. Det har vi ju inte behövt göra innan vilket både jag och veterinären ser som ett gott tecken. Så igångsättning får vänta lite till, men djuret kanske inte behöver sluta sina dagar riktigt ännu i all fall!

En sak är säker jag ska ta det väldigt lugnt med honom framöver och verkligen satsa på att bygga upp honom långsamt och inte vara för snabb med att börja hoppa och tävla honom den här gången. Jag har kommit fram till att det nog var det felet jag gjorde förra gången. Jag har googlat runt och verkligen läst på om leder och det tar ju ett helt år för både leder och ligament att bli starka igen efter längre vila och skador. Jag kan tänka mig att det gäller samma vid felbelastningar när leder och ligament ska börja jobba helt rätt igen. Muskler och kondition byggs upp relativt snabbt vilket gör att man kanske går för fort fram efter skador eller längre avbrott. Skynda lugnt alltså. Förbaskat svårt när man är så otålig som jag är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar