onsdag 1 oktober 2014

Det här med konflikter.....


Jag är så himla sugen på att hoppa jag har ju inte hoppat på över en månad nu. Inte det minsta lilla pyttehinder ens! Tanken var att jag skulle träna för Jacob med Musse den här veckan men det blev lite ändrade planer så det smög sig. Jag trodde att jag skulle känna mig väldigt besviken men jag har nog helt resignerat för jag känner ingenting. Det är lite som att "jahaja, nej men det är väl inte meningen då!! Nej jag är inte bitter!

Nu när jag ändå är lite bitter så till något annat. Har ni läst artikeln i Ridsport om konflikter i stallet. I inledningen ges några olika exempel på vanliga konflikter i stallet. Jag skulle lätt kunna byta ut namnen på en rad människor som jag har eller har haft som stallkamrater och det hade blivit klockrena exempel ur mitt eget liv i olika stall. Enligt ridsports tillfrågade experter på konflikhantering så handlar det i grund och botten om brist på kommunikation och det håller jag med om! Alltså skulle man kunna lösa problem och konflikter med goda kanaler och rutiner för just kommunikation, det skulle säkert fungera om folk verkligen hade velat kommunicera men här kommer det ett stort MEN enligt mig.

Folk i allmänhet är inte speciellt intresserade av att kommunicera, man kanske tror att man vill kommunicera, men det vill man inte alls. Min erfarenhet är att man till varje pris vill få sin egen vilja igenom. Viljan till kompromiss är oftast noll och ingen och skulle den mot all förmodan finnas där så kommer oförmågan att lyssna och ta in vad andra verkligen säger att sätta käppar i hjulet för det. Detta förekommer överallt där människor vistas men i stallmiljöer eller inom ridsporten, blir det kanske bara extra tydligt. Vad det beror på kan man ju spekulera i, att hästmänniskor är passionerade människor med ett stort engageman och intresse är en teori som läggs fram i tidningen Ridsport, att det är tävlingsinriktade människor är en annan teori man kan ha. En förklaring som är populär är att det är många kvinnor som vistas tillsammans, ni vet, kvinnor = skvaller och bråk! Ja det finns säkert fler!

Eller så är det bara så enkelt som så att när folk vistas tätt intill varandra under halvordnade former så får narcissismen fritt spelrum. Me, Myselfe and I blommar ut för fullt! Vi hästmänniskor, precis som så många andra här i världen är, egocentriska fullblodsnarcissister, jag inräknad! Jag är viktigare än Du och då är ju givetvis Min häst viktigare än Din häst och Mitt tänk och Min hästhållning är ju givetvis bättre och mer rätt än någon annans!

Som bäddat för konflikter när massor av människor som funkar så här samlas på en liten yta i en liten värld! Om dessa människor dessutom är passionerade och tävlingsinriktade med föga självinsikt (för det är det väldigt få människor här i världen som har) och som dessutom faktiskt inte alls har den minsta lust att kommunicera, då är det fanimej kört och bäddat för trubbel, bråk, konflikter och skitprat!

Hur man löser det? Inte alls faktiskt! Mitt förslag är i stället att sätta upp kameror lite här och var, koppla upp dom mot datorn, gå hem poppa popcorn, bjud in dom som du för tillfället inte bråkar med  eller tycker illa om i stallet och sätt dig och njut av "Paradise Stables". Jag kan lova dig underhållning på låg eller hög nivå:)!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar