måndag 10 mars 2014

Ett exploderat däck och lite skärrad häst

Helgen är nu över och den svischade förbi som vanligt. Den har naturligtvis mest bestått av hästar, ridning och stall. I lördags var vi på Hagahill jag och två andra från LCR. Jag och Musse hoppade en 1.10 bana och en bana som nog låg på 1-15-1.20, ungefär. Första banan gick jättebra men den andra banan var han ganska trött och fick verkligen anstränga sig för att ta sig över. Det kändes som att han fick rätt så mycket mjölksyra i benen och att det var därför som det blev jobbigt för honom. Något att tänka på framöver, att han kanske bara ska gå lite lägre klasser och att vi inte ska pressa upp honom på för höga höjder?

När vi körde hem sen så exploderade ett av mina däck på släpet mitt på motorvägen, alltid spännande när sådant händer!! Jag satt och körde i lugnan ro när det bara small till där bak. Jag trodde först att det var Musse som sparkat igenom väggen eller något, men när jag tittade i backspegeln så såg jag hur däcket vobblade och att de flög gummi ifrån det som landade på bilarna bakom! Det var bara att köra in till kanten och gå ut och titta på förödelsen. När jag står där kommer de andra glatt körande förbi mig! Som tur var var det inte så långt hemifrån där jag bor, så dit körde jag och ställde släpet och lastade ur hästen så att M kunde komma och hämta oss. Musse var rätt så skeptiskt till att lastas igen då han nog tyckte att det hela var lite konstigt och läskigt. Fast efter några backningar och åsnestopp lät han sig övertalas att gå på så att vi kunde köra hem och ställa honom i hans trygga box.

Att däcket exploderade var kanske inte helt oväntat?? Jag har något svagt minne av att morbror P sa något om att jag skulle kolla lite extra på det däcket varje gång jag skulle köra släpet då det var lite dåligt med luft i det. Om jag förljde hans råd? Givetvis inte, för det glömde jag bort lika fort som han sagt det! Men det var väl ändå dags att sätta på sommardäcken då det faktiskt verkar som att våren kommit till Skåne nu! Musse kanske kommer att vara lite skeptisk framöver och det är ju lite synd då han precis börjat lasta sig själv!

2 kommentarer:

  1. han ser lite fundersam ut iaf... Det är tidigt på säsongen, fan kör bara en klass i taget 3 gånger till och sätt snygga 110 rundor ist. sen är ni ju redo på allvar, du som väntat så länge på detta kan ju inte ta risken att han börjar tycka det är tråkigt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt det samma och målet med Musse (inte min egen) är att han ska tycka att det är lätt och roligt samtidigt som jag själv får språng i min kropp!! Dom högre höjderna är det min egen som får stå för framöver när han är i fullt igång igen på riktigt! Har ju äntligen börjat hoppa med honom så om allt går som det ska ska vi nog kunna starta lite unghästklasser i slutet på månaden eller i början på nästa:))!!

      Radera