fredag 28 mars 2014

Pengar eller inte pengar för att nå toppen!

Jag tillhör verkligen inte överklassen och jag har inte heller pengar så att jag kan strössla med dom. Däremot måste jag nog säga att jag är priviligierad och lyckligt lottad här i livet, för jag har möjlighet att äga och hålla en häst. Det är det verkligen inte alla som har. Jag ligger ju  steget före dom med mindre pengar än vad jag har nu eller än vad min mamma hade när jag var liten. Min mamma hade råd att låta mig rida, det fanns andra barn vars föräldrar inte hade det. Jag har även legat steget efter dom som har haft mer pengar än min familj eller dom som har haft föräldrar som helhjärtat engagerat sig i deras ridning. Min mamma engagerade sig inte speciellt mycket i min ridning när jag var liten. Jag avundas de som har större ekonomiska möjligheter än vad jag har, eller som har haft mer engagerade föräldrar än vad jag hade, precis som dom på den andra sidan av skalan säkerligen kan avundas mig för det jag har och hade. För vad vi än säger så är det dyrt att rida, på alla nivåer i alla fall om man jämför med andra sporter eller hobbies. Det är väl inget att hymla om eller?

Just nu pratas det en del på olika forum och nätverk om hur rik den och den är och hur ridningen skildras som en överklassport och yadi, yadi, yadi och att folk "köpt sig till framgång" Det som känner sig påhoppade försvarar sig med att dom minsann har jobbat häcken av sig för att ta sig uppåt i ridsporten och att dom har arbetat för vartenda öre dom numera tjänar. Att dom jobbat häcken av sig är det ingen tvekan om, det vet vi som håller på med hästar. Du kommer ingenstans inom ridsporten, på vilken nivå du än befinner dig om du inte sliter rumpan av dig!

Men man kan har det mer eller mindre förspänt och få är dom som kommer till den högsta nivån utan att ha ett grundkapital i form av pengar, familjengagemang och talang i botten. Så är det bara. Sedan ser den grunden lite olika ut för dom som tillhör ryttareliten. Vissa har mer talang är ekonomi och kan få fart på ekonomin och framgång genom denna. Andra har mer pengar än talang och kan då köpa sig till bättre hästar och med stöd av dessa genom hårt arbete, träning och vilja ta sig framåt inom sporten. Sedan finns det dom som har familjen som sedan de var små har stöttat, puschat och engagerat sig vilket har lett till framgång. Det finns givetvis olika kombinationer av dessa former och hur det än ser ut så krävs det ett otroligt arbete och engagemang det råder det för mig ingen som helst tvekan om.

Men, för här kommer det ett MEN, jag tror INGEN som når högt inom ridsporten har kommit från något getto i förorten?? Känner ni till någon? Om ni gör det så vill jag sannerligen att denna person träder fram för den personens historia vill jag verkligen höra!! Så till syvende och sist inom ridsporten krävs det inte bara hårt arbete det krävs även en ansenlig mängd pengar, så är det bara!!

3 kommentarer:

  1. Så är det, Man kan inte ens hålla den nivå de "näst bästa" som tävlar intensivast nationellt ligger på utan en stark ekonomi och sponsor. Sporten är svindyr men därmed inte sagt att det är enkelt och inte inneburit enorma arbetsinsatser att nå dit man kommit oavsett var man idag är.

    Jag / Vi är okända för den stora breda massan men halvkändis inom den etablerade hästkretsen och det är ett evigt slitande med andra yrkesområden för att dra in pengar till tävlandet och gårdsinvesteringar / renoveringar etc. och utan sponsorer hade det inte funkat att ha hästbilen, utrustning i den utsträckning vi har och råd med meetings långt bort med de svindyra övernattningskostnader det innebär.

    PS: tidigt i mitt bloggande tänkte du att mitt skrivande var intressant för dig även ur ditt hjärnskrynklarperspektiv, Har jag fått någon diagnos av dig än?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sätter inte diagnoser på fritiden:)! Så nej, fast å andra sidan så är du ju hästmänniska så om jag skulle sätta någon diagnos så är det" sprittsprångande galen", vilket är den vanligaste mentala sjukdomen hos dom som håller på med dessa ädla djur!;)

      Radera
  2. Jättebra inlägg! Vi har tur båda två som har kunnat börja och sen hålla på inom ridsporten.
    Jag håller helt med dig.
    Jag hoppas att jag kan ta mig till toppen, den som följer får se ;)

    SvaraRadera