måndag 25 januari 2016

Månskensritt och snötrav

Det börjar bli ljusare på kvällarna nu, har ni märkt det? I fredags var jag i stallet när det började att skymma så jag snabbade mig att slänga på Harry alla grejer så att vi skulle hinna skritta ut en runda innan det blev beckmörkt. När vi kom ut var det ändå nästan mörkt, men bara nästan. Snön och månen lyste tillsammans upp omgivningen så att jag kunder rida ut längs med fälten i stället för på vägen. Det var till och med så pass ljust att jag vågade mig på trav och en liten galopp. Harry som inte är van vid att ridas ut i mörkret var pigg och lite spänd men det verkade som att han tyckte det var riktigt roligt ändå. Galoppen där i snön med månen ovanför, var ren och skär lycka och den fick mig att känna mig som ett ponnybarn igen!

I lördags hade vi städdag hemma och jag städade i sju timmar med endast ett uppehåll för stallet. När jag åkte till stallet hade jag städat i fyra timmar och var måttligt sugen på att rida. Men eftersom jag hört att det skulle töa dagen därpå och snön nu fanns till hands så red jag ut ändå. Det blev en timmes skön skritt och travrunda på snötäckta vägar. Där det inte var saltat låg snön lite packad och där gick det att trava i långsam, långsam trav. Harry går med broddar och med dom på så var det inte speciellt halkigt. Underlaget kändes ungefär som att rida på riktigt hård packad fibersand rent sviktmässigt. Så min planer gällande olika underlag under veckan har fungerat bra tycker jag.

I söndags var jag även inne i Lund och hoppade Metallic. Han var lite smågalen och försökte sig till och med på en bock?! Vi hoppade serie och Metallic kastade sig dödsföraktande genom den, med devisen "snabbast genom serien vinner!" Det var ju inte riktigt tanken utan tanken var att han skulle korta sig och runda sig i sprången och att hindren skulle hjälpa till att bromsa! Detta struntade Metallic högaktningsfullt i. Till slut fick vi till några fina vändor i serien och då avslutade vi. Metallic har inte hoppat på en månad så det var nog därför han var så på!

Tyvärr har våra träningar på måndagar med Pontus blivit inställda då ridhuset inte längre gick att boka den tiden! Förmodligen innebär det även att hoppningen med Dante inte heller blir av. Så fruktansvärt trist!  Tyvärr är det väl så på en stor anläggnings som LCR, att alla inte kan få till tider som passar ihop med olika tränares tider, det är många som ska samsas om ytan. Det fina med att träna på LCR var att det är så smidigt för alla parter, mig, ägare och hästar! Nu känns det som att det blir ett sådant himla projekt och jag har redan dåligt med tid så extra tidsåtgång är inget jag behöver. Jag har ju även ett hem och en familj också som kanske kan få lite av min tid i alla fall! Nu rids dessutom Harry nästan varje dag och jag vill framförallt lägga både focus och pengar på honom. Vi får se vad som händer framöver?
Månen kom inte med på bild!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar