tisdag 12 januari 2016

Väntar och markarbete

Jag väntar på en massa saker nu för tillfället känns det som och är det något jag avskyr så är det att vänta. Jag väntar på att posten ska fixa mitt paket, jag väntar på ett pass och jag väntar på bättre tider!

Nu har jag återigen kommit in i en liten formsvacka rent humörmässigt. Jag gör ju det mellan varven, ofta när jag har kört på i ett högt tempo ett tag så brukar jag braka ihop rent mentalt efteråt. Det handlar inte bara om ett högt tempo när det gäller jobb eller logistik utan även när jag gjort mycket saker när det gäller hästarna. Jag har ju varit utbränd för många år sedan och sviterna sitter fortfarande kvar tror jag.

Hur som helst i söndags tränade jag dressyr igen och fick lite tips på hur jag skulle jobba framöver. Nu handlar det om att få Harry reglerbar i de olika gångarterna och att fortsätta att bygga upp styrkan. Mycket övergångar blev det och mer fokus på tempoväxlingar. Vi fick också börja att jobba med skänkelvikningar och att galoppera på mindre volter. Harry kändes jättefin och jag fick en liten aha upplevelse.

I måndags vilade Harry och fick gå på promenad och galoppera på lina efteråt. I dag red jag och hade som målsättning att fortsätta det arbete som vi gjorde i söndags. Ridhuset var rätt så fullt med folk och fä och så det vara lite svårt att hålla planen exakt som jag tänkt mig. Vägarna blev lite hej och hopp då man fick kryssa mellan dressyrtränande ekipage och annat löst folk. Hade jag tänkt mig en väg så nog katten dök där upp ett annat ekipage just precis där mitt voltspår skulle gå. Men jag och Harry är rätt så anpassningsbara så vi fixade det rätt bra ändå.

När vi avslutade var Harry både rak och reglerbar och fick till och med lite schwung i steget. Jag tyckte att jag kom till samma känsla jag hade efter träningen i söndags och det var det som varit målet med passet. Sedan hade jag gärna velat att våra vägar och mitt fokus hade varit bättre men på det hela taget så var jag nöjd.

I morgon blir det hoppträning och det ser jag fram mot!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar