tisdag 19 januari 2016

Ruggligt

I går när jag kom hem efter jobbet och skulle byta om till ridkläder kändes det inte så motiverande eller roligt att ha häst. Jag frös och tanken på att gå ut igen var inte ett dugg frestande. Men det finns ju inte något att be för så det var bara att hoppa i stallkläderna och sätta sig i bilen och halka iväg. När jag väl var framme kom nästa hinder på min mentala bana, att ta av mig mina varma sköna ruggelskor och sätta på mig ridstövlar!! Där gick min gräns. Jag bestämde mig snabbt för att byta dagens ridpass mot ett longeringspass i stället, så det fick det bli.

Jag hade tänkt mig att jobba med övergångar på linan, Harry hade tänkt galoppera av sig. Det var helt omöjligt att få honom att gå i trav i början av passet. Han galopperade och galopperade och galopperade. När han fått av sig den mesta överskottsenergin försökte jag få honom att gå i lite lugn trav och göra övergångar, men det gick så där. Så därför ändrade jag  planen till att jobba med galoppen i stället genom att öka och minska volten, det var jobbigt för Harry att korta sig på den mindre volten så det är nog något jag ska jobba vidare på när jag har honom i lina. Efter galoppen fick han trava av i lång och låg form och när han var trött gick det bättre. Sedan skrittade vi långsamt på små volter där han skulle trampa långt in under sig med inner bak. Något som Harrys massör visat mig, detta för att få igång bakdelen och för at få honom att hitta sin balans. När han gjort det några varv skrittade jag av honom. Efter detta pass var i alla fall jag varm. Resten av veckan ska jag i alla fall försöka följa min planering.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar