torsdag 28 januari 2016

Snart så!!

Nu har Harrys pass kommit, det har varit lite på avvägar men nu så är det här och Harry kan börja åka på riktiga äventyr! Nu ska bara licensen godkännas och sedan är vi redo för att anmäla till lillkillens försa riktiga tävling!! Det ska bli så spännande att se hur det kommer att gå!?

I går var vi och tränade för Pontus Molin i ett grannridhus. Vi red dit i regn och rusk och jag kände mig som en riktig ironwoman i mina dubbla jackor och mina regnbyxor,jag rider i princip ALDRIG ut om det regnar annars! Harry och jag var iklädda reflexer från topp till tå. Lite nervöst var det när vi red i väg för Harry var märkbart kort bakom sadeln och att sitta på ett regntäcke med regnbyxor gör inte precis så att man känner sig fastklistrad i sadeln. Vägen till ridhuset tog ca 15-20 minuter och jag trodde att Harry skulle vara lite lagom avrastad i skritt när vi kom fram. Icke, Harry var på sitt värsta durasellhumör och for runt med mig på ryggen. Tyglarna kändes ungefär som om dom satt fast i sargen och inte i någon känslig hästmun.

Han var helt omöjlig att få stopp på i början, så jag lät honom hållas tills han lugnat ner sig. Känslan var inte den bästa men det var ett nytt ridhus och jag har förstått att det är så han gör då han blir spänd. Något att jobba vidare på. På marken var det därför ingen höjdare på den här träningen men när vi väl kom till hoppningen, wow vad han hoppade! Harry hade endaste en enda liten bom på hela passet och ju större hindren blev ju bättre hoppade han. Eller stora och stora, hela 90- 100 cm vill säga. Men för oss är det stort just nu. Harry är en hinderklok häst tror jag?  Sätter du bara galoppen  ordentligt så är det bara att hålla honom rak och styra så fixar han resten själv. Han kommer nog att bli en häst som kan ta hand sig själv framöver, vilket ju inte är helt fel. Första tävlingen blir troligen en 0.90 i Skabersjö om ca två veckor.

Resten av veckan ser ut som följer för Harry, idag vila med skrittpromenad, fredag rida ut om vi hinner innan mörkret, annars blir det trim i ridhus, lördag rida ut och på söndag kommer Nina för att träna oss i dressyrens ädla konst, det är välbehövligt!! Nu känns det i alla fall som att vi börjar komma in i ett system som kan fungera för oss. Sedan börjar det även bli dags att Harry får lite fysioterapi vilket jag nu ska kolla upp och boka en tid för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar