torsdag 7 januari 2016

Missat

Jag insåg att jag missat Rolf Görans clinic eller missat och missat. Helt glömt bort att den skulle gå vara men det blev jag minsann varse när jag gick in på facebook! Det finns en  sammanfattning av vad som togs upp på clinicen på Hippson som jag i alla fall har läst! Jag får väl försöka få tummarna loss nästa gång det går en intressant clinic av stapeln.

Hur som helst när jag läste artikeln så tänkte jag på mitt ridpass i går och min tanke gällande hur jag skulle rida detta pass stämde väl överens med de tankar som sammanfattades på Hippson, gällande tempoväxlingar, aktivering av bakben, sits och hand mm. Det var ju jättebra så långt men om jag nu så här i efterhand ska gå igenom gårdagens ridpass så finns det en del att säga om hur det verkligen gick till!

Dressyr för hopphästar – 13 lärdomar från Rolf-Göran Bengtsson
1. Var petig med detaljerna
Jo, nog försökte jag vara petig med detaljerna, som att vi skulle göra övergångar vid just den punkten som jag bestämt. Men det höll inte Harry alls med om, han tyckte till att börja med att övergångar till en långsammare takt eller gångart skulle ske ca fem meter längre bort än vad jag bestämt. Här försökte jag sitta med en stilla och stadig hand och med stadig sits för att få Harry att sakta ner där jag ville. Nu var förmodligen varken min sits stadig eller min hand stilla eftersom Harry inte verkade förstå ett dyft av vad jag menade?
  
2. Gå inte rakt på ”det läskiga”
Det gjorde jag inte heller, det vill säga att sitta upp direkt på Harry utan att longera innan. Efter klippningen  häromdagen blev Harry väldigt pigg och han gillar inte heller renskinnet han har under sadeln utan bockar som den värsta bronco när man tar ut honom i ridhuset. Nu var det kanske inte läskigheten för människan som menades men den tycker jag nog att man också ska tänka på;)!

3. Skynda långsamt
Nej jag har ingen tanke på att hoppa 1.20 med Harry i vår och vila har han precis gjort.

4. Små tempoväxlingar
Som jag skrev under punkt 1, jag hade tänkt göra små fina tempoväxlingar. Vi har bara inte riktigt kommit därhän ännu! Visserligen gör vi stora tempoväxlingar på Harrys initiativ, som att växla upp till halv sken längs med långsidorna. Det tar ungefär två varv innan jag får stopp på honom ibland. Hur länge ska man sitta med lugn fin hand egentligen, ska ta upp det på träning nästa gång!?

5. Framför skänkeln
Jodå så att! Just nu springer  han lite väl långt framför skänkeln, typ springer mest ifrån den!

7. Stadig hand som hästen vågar följa
Jag gör så gott jag kan men misstänker att det går så där. Jag känner att det behövs någon som skriker på mig ett tag.

8. Rak häst som följer vägen
Jo men det går faktiskt hyfsat bra, jag försöker  tänka på att rida innanför spåret då och då så att han inte ska hänga på väggen. Sen kan Harry faktiskt vara jätterak i halsen också, den pekar spikrakt uppåt och framåt mellan varven, speciellt när Harry skenar längs med långsidorna. Fast det är nog inte den formen av rakhet det syftas på antar jag

9. Halvhalter bakifrån och fram
Vadå halvhalter?, vi har svårt med halter punkt! Får jobba mer med det tror jag!

10. Fram med ”näsan”
Låter enkelt men är så förbaskat svårt, vi jobbar vidare med det med!

11. Undvik stolsits
Den sitsen som ingen vill ha men som är så lätt att sätta sig i menar ni?

12. Förbered bytet
Just nu jobbar vi med att fatta rätt galopp. Men jag tänker på det i all fall!

13. Övning ger färdighet – använd fantasin!
Jo nog fantiserar jag alltid! Jag fantiserar om att jag en dag ska kunna rida som Roffe själv. Ska det hända så får jag nog allt lägga på ett kol med att öva!

Det är svårt att rida men det är aldrig för sent att bli bättre;) Tjusningen med denna sport!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar