måndag 11 mars 2013

13000 besökare nu idag!

13000 sedan jag började blogga i somras, det är ju inte så mycket när man jämför med andra"storbloggare" men jag firar det ändå! I dag blir det ingen ridning för J har Russ i dag.  Efter jobbet ska jag direkt hem och slänga mig i soffan och kolla på SM på nätet.

I går slog vädret här i Knästorp- Lundatrakten alla bottenrekord!! Snöstorm i mars, INTE ok. Eftersom jag envisas med att det nu är det vår, så har jag lagt av långfilsingarna, mindre klokt kanske för jag frös som en magerlagd skata när jag gick omkring uppe på stallet. Bara tanken på att sjunka ner i en kall sadel fick mig att skaka så jag tömkörde Knatten i stället.

Jag hade en förhoppning om att kunna göra det i ridhuset men där var redan folk och en av tjejerna satt på en häst som är lite "bockig" så jag tänkte att det nog var bäst om vi höll oss ur vägen. Det var inte varmt där jag stod i blåsten ska jag säga, men jag hade i alla fall fått på mig överdragsbyxor så det var ändå rätt ok. Det var helt rätt beslut att vi höll oss där ute trots blåst och kyla för Russ sprang runt som en skållad råtta dom första tio minuterna. Han uppfann även en ny rörelse, flygande passage, heter den.

Mycket tjusig! Den ser lite ut som en form av balanstrav men med mer svävmoment i, den är även mycket vägvinande. Till skillnad från vanlig passage där man har bakbenen inunder sig, så har man i denna rörelse bakbenen väldigt långt bakom sig, samt ryggen något sänkt. Till detta hör en mycket, mycket högt lyft svans, rätt upp ska svansroten stå för att få till det där lilla extra, bäst effekt har det om hela svansen är flätad, för då ser den nästan ut som en väldigt lång grisknorr! Och sist men inte minst, måste denna rörlse utföras med vitt utspända näsborrar, en lätt böjd nacke i en mycket hög form och under högljutt frustande. Voilá där har ni den flygande passagen!

Jag tror att alla i ridhuset var tacksamma för att vi inte befann oss där inne! Tyvärr hjälpte det inte för det hände ändå en olycka så att ambulansen kom! Hästarna är på tårna nu när det blåser så mycket och det verkar gälla för alla! Jag vet inte hur det gick för stallkompisen som åkte av men jag hoppas det gick bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar