måndag 25 mars 2013

Att strö

Häromdagen såg jag en annons för någon form av pellets att strö med. Under bilden på en häst och en glad människa står det något i stil med "Sedan jag började använda blabla halmpellets så har min häst inte längre liggsår!!".

Urbota korkat sagt (skrivet) precis som om det skulle bero på vilket strö man använder ifall hästen får liggsår elller inte? Nej, min häst har inte heller liggsår, men det tror jag nog beror på att jag har tillräcklig mängd med strö i boxen och inte på grund av vilken sorts strö jag använder. För mig är det viktigt att hästar i min ägo aldrig ska stå direkt på golvet, jag vill ha så mycket strö i boxen så att dom inte kan trampa igenom det och komma ner till cementen. Gör dom det så är det i mitt tycke för lite strö i boxen och har hästen liggsår på haserna då är det definitivt för lite.

Jag blir så beklämd då jag ser hästar stå i sina boxar och ha så lite spån eller halm så att dom står direkt på golvet. Omysigt helt enkelt. Enligt min mening står en välskött häst på bädd av halm eller spån eller annat alternativ som täcker golvet väl. Visserligen är det dyrt med både halm och spån, men anser man att man vill spara in på en sådan grundläggande sak till hästen, då anser jag att man lika gärna kan skita i och ha häst.

Själv föredrar jag halm eftersom spånet är både dyrare och i min mening svårare att mocka. För att inte behöva strö med två balar halm varje dag har jag en variant som jag kallar för veckobädd, i alla fall under vinterhalvåret. Den här varianten är både tidssparande och halmsparande. I veckorna mockar man bara ut skitarna, jämnar till och strör. Sedan när man har bättre tid, som vid veckosluten, tar man ut det blöta, jämnar till och strör upp ordentligt. Det här formen av bädd blir aldrig ett projekt att mocka ut som permanent bäddar blir. Jag brukar ta ut ca en eller två kärror blöt halm en  eller två gånger i veckan. Övriga dagar blir det bara en halv kärra om dagen. Om jag ska ha lika tjock botten i boxen med bara torr halm hade jag behövt att strö med två balar halm om dagen eller i all fall varannan dag. Nu räcker det med ca 8-9 balar i veckan. Enligt mig är en bal om dagen minimum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar