måndag 4 mars 2013

Mental träning

Jag är ju till naturen en rätt så pessimistisk person och fokuserar därför lätt på det som är negativt. Det är även svårt för mig att tänka positivt då jag liksom blir lite provocerad av det!! Jag vet det låter superkonstigt men jag kan beskriva det såhär. Om jag stöter på sådana där människor som är odelat positiva, pigga och hurtiga så gör dom mig irriterad och till och med arg, dom går mig på nerverna. Jag vet inte varför det är så och det tänker jag inta analysera heller, fast jag är psykolog och allt. Jag bara konstaterar det.

Det har därför varit ganska svårt för mig när det gäller det här med mental träning då den till STOR del handlar om att vara klämkäckt positiv, men jag har gett det en chans och ser det nu som en utmaning att förhålla mig mer positv än negativ till mig själv och till  min omvärld. Det funkar nog, tyvärr höll jag på att säga då jag som sagt har lite svårt för det. Jag har hela helgen försökt fokusera på det som jag gjort bra och som har känts bra när jag ridit under veckan, den känslan försökte jag sedan använda mig av under tävlingsdagen vilket faktiskt tycktes vara till nytta. Faktiskt! Övningen hittar ni längre ner.

Jag har haft en bra känsla nästan hela tiden när jag varit inne på banan den här helgen. Jag har även haft en plan och en ganska klar målbild av hur jag velat rida inför varje star, i stort har jag lyckats hålla mig till planerna, med några missar. Dessa missar har jag då konstaterat att jag gjort för att sedan tänka på hur jag ska jobba vidare med hur jag ska undvika att göra om dom. Sedan har jag släppt dessa missar och inte som vanligt grämt mig över vad jag gjort fel utan i stället lagt krutet på att vara nöjd med det som jag gjorde bra. Detta i sin tur gjorde att det var riktigt roligt att tävla och att jag faktiskt tillät mig att vara glad, nöjd och stolt över både mig själv och hästen. Nästa gång jag gick in i en klass gjorde jag därför det med ett bra självförtroende och med en känsla att det här klarar vi, det här kan vi göra bra vilket nog bidrog till att jag då kunde hålla mig till min plan än en gång.

Feedback
Feedback betyder att ge återkoppling eller återföring. Det är en träning och en konst att kunna ge konstruktiv och positiv feedback till sig själv och ibland andra. Man når längre i sin utveckling om man fokuserar på det som ger positiv energi.

Övning:

Fundera på

  1. Vad gjorde du bra i din ridning i dag?
  2. Vad tyckte andra (tränare, observatör) att du gjorde bra i dag?
  3. Vilken utmaning vill da ta i din ridning till nästa gång?
Hur ska jag göra för att göra om det jag gjorde bra, vilken var känslan i kroppen, hur hästen kändes, hur tänkte du!

 Glöm inte hästen

  1. Vad gjorde hästen bra i dag?
  2. Vad tyckte andra att din häst gjorde bra i dag?
  3. Vilken utmaning kan du skapa för din häst, till nästa gång?
  • Börja nästa ridpass med att tänka på hur det som kändes bra verkligen kändes och försök komma tillbaka till den känslan. Samla bra känslor!
  • Se det som du inte gjorde så bra som utmaningar i stället för fel och ta dig an dessa utmaningar.
Du blir inte en bättre ryttare av det som du gjorde dåligt utan av det som du gjorde bra! Utgångspunkten är att stärka jaget och självkänslan det gör du genom att fokusera på det som du gjorde rätt och bra!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar