onsdag 25 september 2013

Tillbaka igen!

Så där nu har jag tjurat färdigt och tänker ta tag i saker och ting igen!! Jag fick lite skäll av Bästa Grannen som sa att jag var fjantig, vilket även M höll med om! Dom tycker så mycket så;)! I kväll har jag Russ själv och funderar på att bara rida ut på backarna och ponnygaloppera upp och ner för dom! Känns som att det är något som kan vara kul och kravfritt för både mig och häst att göra. Måns kom hem två dagar tidigare än vad jag trott så det tänker jag allt utnyttja till max!

På torsdag hoppar jag Ture och sedan ska vi iväg och hoppa tävling i Eslöv. Det blir sista tävlingen ute för året! Ture skall debutera 1.10 så det känns som att vi är lite på väg i rätt riktning lille Ture och jag. Han hoppar faktiskt bättre på de hinder som är lite större så det kanske är en riktig hit, vi får se efter helgen.

I går var M och hoppade Pay and Jump på en anrik hästanläggning här i Skåne. Med tanke på anläggningens rykte och status så tycker man att dom kanske hade kunnat ha en något bättre organisation kring sina Pay and Jumper. Sedan är det också trevligt om de som är funktionärer är trevliga, glada och visar upp lite servicemind mot även dom som är glada amatörer och inte bara mot proffsen. Ett bättre flyt mellan framridning och bana  och bättre flyt inne på bananan hade kunnat korta ner tiden avsevärt. Nu har dom blivit bättre än vad dom var för några år sedan men jag tycker fortfarande att det går för långsamt.

Nu ska man ju inte bara kritisera utan även komma med konstruktiva förslag på hur man kan ändra sig. Här är några tips, använd ringmaster med walkie talkies mellan framridning och bana så att dom kan skicka upp folk i skytteltrafik. Ha en speaker som sätter igång ekipagen inne på banan så att det inte blir en massa dötid mellan de två ekipage som ska rida sina två rundor. Ut med färdiga ekipage så fort som möjligt och in med det nya ekipaget, detta kan speakern ha lite koll på. Ändra inte om alltför mycket i startlistorn som lagts ut på nätet i sista sekund, som att exempelvis ändra från en tidig start till en betydligt senare. Jag vet att man ska vara flexibel och att det är många som rider flera hästar men att flytta en tidig start till en sen start i sista sekunden tror jag inte att man behöver göra.

Sist men verkligen inte minst, var trevlig och tillmötesgående mot alla oavsett om det är kändisar eller vanliga hobbyryttare! Kommer jag med en fråga så svara med ett leende på läpparna och med ett glatt humör, då kan man ta betydligt mer krångel än om man får en sur min och en blick som säger att man inte är vatten värd! Speciellt om funktionären i fråga direkt efteråt kvittrar glatt till ett proffs att "visst ska vi lösa det"!! Det gör oss dödliga lite bittra kan jag säga!! Ni funktionärer som bemöter folk på ett trevligt och glatt sätt tack så mycket ni är guld värda. Ni andra, jobba på bemötandet lite!! Släpp "sparka nedåt och slicka uppåtattityden", som tyvärr är så vanlig inom sporten, alla håller vi på med hästar och alla är vi värda att mötas med respekt, kändis, proffs, amatör eller hobbyryttare!



2 kommentarer:

  1. Tack Titti! Tack, för var, kanske du undrar? Jo, för att du skriver så bra o för att du ”trycker/tycker till” där det behövs! Fotot längst ner, var pricken över i:et.

    SvaraRadera