fredag 22 februari 2013

Fettvalkar och annat!

I går blev det inte så mycket av m in ridning då jag kom på att Knatten skulle ta det lugnt ytterligare en dag efeter sin vaccinering. Lite trav och några varv i galopp. Jag skrattade gott åt en annan tjej i stallet som red samtidigt, då det såg väldigt roligt när hon red eftersom hon var så liten och smal och hästen som hon satt på var ganska stor och tjock!! Hennes ben pekade rätt ut från sidorna som om hon satt på en ardenner.

Hon tyckte även själv att det såg ganska kul ut och ansåg också hon  att hästen nog hade mått bäst av att tappa en del kilon. Vi konstaterade att den var väldigt tjock, framförallt jag gjorde det. Snacka om att kasta sten i glashus, för jag när jag kom av Knatten konstaterade vi båda två att han inte heller var direkt pinnsmal. Både Knatten och den tjocka hästen äter av samma hö skall tilläggas! Det är nog rätt bra kräm i det för jag har redan dragit ner det en del på Knattens högiva och kraftfoder ger jag honom ytterst lite av numera! Det märks skillnad i plånboken sen jag minskade ner på havren. Tidigare hade han knappt styrfart på 3-4 kg havre medan hann numera är pigg och framåt på de knappt två kg han nu får. Helt rätt i tiden är vi då man numera ska fodra med så lite kraftfoder som möjligt även till tävlingshästar!!

Gällande foder är jag väldigt gammaldags, hö, havre och linfrökaka får mitt djur. Givetvis får han även extra tillägg av mineraler och vitaminer men annars inga andra konstigheter som müsli eller pellets av något slag. Jag är skeptisk till sådant, luzern kan jag tänka  mig om höet är dåligt men i övrigt så vill jag ge så lite processad mat som möjligt. Detta har funkat bra på de flesta av de hästar jag ägt genom åren. Jag är dessutom livrädd att Knatten ska drabbas av fång, han har nämligen en del av de attribut som man förknippar med fång, fettnacke, fettputor på sidan och fettputor på gumpen! Dessa går inte att banta bort för hur tunn han än blir så är dom kvar där ändå. Dom är väl lite som min lilla valk på magen, hur smal jag än blir så försvinner den inte;)! Den här videon är tillägnad Knatten!

                                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar