tisdag 26 februari 2013

Skena som ett russ

Knatten var rätt så Knepig i går när jag red. Han var hur fin som helst i skritten och traven men i galoppen tog han bettet, körde upp huvudet och skenade runt med mig i ridhuset, det var som om tyglarna satt fast i en vägg och Knatten brydde sig inte det  minsta om att jag försökte bromsa honom. Där i mellan la han av en och annan bakutspark. Bästa Grannen kom till min räddning och höll en liten träning för mig på volten. Då blev Russ riktigt fin, tack Bästa Grannen!!

I kväll är det Tureridning och Russridning på agendan. Ture ska hoppa och Russet ska tuktas. Jag ska hoppa Knatten i svinottan för Mr B innan jobbet på onsdag. Jag hoppas att träningarna kommer att delas i två grupper snart för det är ett evigt pusslande för att få till att hoppa bägge hästarna. Bästa grannen kan kanske bistå mig annars, jag kanske ska börja träna lite markarbete för henne för det kan vi behöva. Jag säger markarbete men det är väl dressyr det är kanske?

Russ måste trimmas både till kropp osh själ inför helgen. Han har återställt sin päls i sin forna storslagenhet och är inte helt olik en bisonoxe i fällen. Så det är väl bara att dra fram saxen IGEN! Den här gången ska jag inte klippa hela huvudet, förra gången var resultatet rätt så tvivelaktigt faktiskt. Knatten är inte det minsta samarbetsvillig då det kommer till att klipa huvudet! tvärtom han är ett riktigt as! Han steppar runt  som den värsta dansösen, ryckandes på huvudet som om han drabbats av shakinghead syndrom!! Samtidigt som han försöker resa sig! Detta beteende gör det faktiskt helt omöjligt att få till ett snyggt resultat. Sist jag försöktesåg Knatten ut som om han stångats med en oslipad gräsklippare, inte vackert alls!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar