måndag 4 februari 2013

Helgen som gått

Jag hade ju vilda planer på att fota och filma träningarna i helgen men det blev inte mycket med det, jag glömde givetvi, som vanligt! Det blev faktiskt bara tre foton av hyfsat dålig kvalité.

Jag är väldigt nöjd med träningen som sådan, men inte det minsta nöjd med min egen ridning. Jag fick helt enkelt inte till det, vilket är en rätt ovanlig känsla då jag brukar rida bra mycket bättre när jag tränar för gästtränare, eftersom jag då skärper till mig lite extra. Men det gick inte den här helgen, jag kände mig överlag lite ur focus och hade svårt för att koncentrera mig. Jag kände mig inte heller så där upprymd som man kan känna efter en sådan här träningshelg. Bara trött, sliten och missnöjd med mig själv. Trist eftersom jag sett fram mot detta väldigt mycket. Nog med gnäll nu.

Träningen för Maria byggde mycket på att gå tillbaka till grunderna som hon var väldigt noga med. man glömmer nog lätt detta när man sitter och pillrar själv. En sådan enkel sak som ordentliga hörnpasseringar, när gjorde jag en sådan sist? Någon gång på 70- talet typ.

Första dagens pass började helt enkelt med att vi fick rida ordentliga hörnpasseringar. Vilket Knatt och jag gjorde med bravur, not! Vi vinglade mest runt i hörnen kändes det som. Knatten krullade ihop sig och knäppte av lite så där som han gör och jag hade all sjå i världen att länga ut halsen på honom. Det är väldans svårt med den hästen, vilket kan tyckas vara konstigt eftersom hans hals är lång som en giraffs. Att den långa halsen har så lätt för att krylla in sig är för mig ett under, hur är det möjligt?

Sedan red vi över kavalettibommar på volt och på små bågar över medellinjen. Knatten och jag vinglade även runt här och jag hade nog inte ett rätt när jag skulle räkna galoppsprång. Det är ju inget nytt att jag inte kan räkna men i helgen tog jag detta tillkortakommande till en helt ny nivå. Men så skulle jag ju samtidigt försöka rida med mer eftergift vilket innebar att jag skulle tänka på två saker samtidigt, brukar sällan funka bra. Såhär var det hela helgen med vad jag än skulle ta mig för. Jag fick inte till det helt enkelt.

Nu vill jag glömma den här känslan och träna på det som behöver tränas på, det vill säga mer eftergift och längre hals på Russ.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar