tisdag 1 oktober 2013

Att longera eller tömköra och tankar om foderstater

Förr jobbade jag Knatten från backen minst en dag i veckan, det har jag inte gjort på länge nu. Varför, jo för att jag alltid tycker att han ser mer eller mindre halt ut från marken. Jag vet att det är ett jättebra komplement till ridning men den ångest det medför gör att jag bara har struntat i det de sista månaderna!

Dumt kanske, förmodligen! I går så longerade jag på töm en stund i alla fall (jag har ju ändå tid hos veterinär så då är det ju ok om jag tycker att han ser halt ut!) och mycket riktigt Knatten var faktiskt halt på alla fyra benen. Nu är jag helt övertygad om att det är rätt att köra iväg med honom;)! Dessutom har jag nu en ny teori och det är att det inte är höger bak det är fel på längre utan vänster bak, ja mest då alltså, förutom de övriga tre benen! När jag pratade med M tyckte hon att jag kanske överdrev en smula, men det är ju lätt för henne att säga, hon var ju inte där!! Hur som haver så tänker jag ändå rida på fram till veterinärbesöket för allt kan faktiskt sitta i mitt huvud och att vila honom tror jag inte är någon bra idé när jag nu ska få honom kollad.

Innan min longering var jag på en foderföreläsning vilket var rätt så intressant även om jag hört det mesta förr. Som vanligt handlade det om vikten av att räkna foderstater, vilket jag tycker är fjantigt, ursäkta, jag vet att det nästan är som att svära i kyrkan;)! Men under alla de år jag har haft häst så anser jag att det är allra bäst att fodra med ögat, är hästen tjock sänk högivan och kraften, är hästen mager höj högivan och något på kraftfodret! Detta är jag fortfarande övertygad om!

Dessutom fick jag höra att havre är ett bra kraftfoder!! Så jag kör på med min havre som vanligt jag!! Enligt mig är pelleterat foder bara slöseri med pengar! Just nu äter Knatten för väldigt lite pengar eftersom jag köper havre av morbror P som som kostar 2:-/kg inkl frakt det blir ca 120 kr i månaden det! Billigt är gott skulle man kunna säga trots att jag köper dyra mineraler så blir det ändå billigare än att köpa "snabbmat" till djuret!

                             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar