fredag 24 januari 2014

Barbackaritt och Compagel

Eftersom Russ är så himla tradig att skritta vid hand (han släpar benen efter sig och försöker hela tiden bita en i ryggen) och sadla förmådde jag mig inte att göra, så red jag barbacka i går! Inte ett dugg skönt faktisk för i dag har jag skavsår där solen inte skiner!! Man måste ha haft en mycket tåligare rumpa när man var liten för då red man ju barbacka jätteofta. Jag kan inte heller minnas att hästar var så hala på den tiden, det måste vara dagens glansspray som gör det med pälsen? Det hade dock en fördel att rida utan sadel igår och det var värmen för varmt och var det allt om baken!

Knatten var var snäll, jag hade halsrem på för säkerhetsskull, men hade han gjort något så hade jag säkerligen åkt av som en klick smör på en het potatis;)! Jag var i alla fall så pass seriös att jag red i gott och väl en halvtimme som jag avslutade i lite trav, eftersom jag vill känna om han kändes halt. Det gjorde han faktiskt inte så det ska bli spännande att kolla honom i dag! Han stampade inte heller med frambenen när jag gjorde i ordning honom efteråt vilket jag även det ser som ett bra tecken. Kanske, kanske slipper vi att åka tillbaka till Tornell igen?! Jag har självsvådligt behandlat hans ben med compagel vet som jag hade kvar hemma. Jag tror att den hjälper till att läka benet, den är ju antiinflammatorisk så det borde ju funka?

Denna salva är hur som helst annars helt mirakulöst bra måste jag säga och det säger jag av helt egen erfarenhet. Jag använder den nämligen på mig själv i tid och otid. Som nu när det är kallt så får jag skit ont i knäna och armbågarna. Det bränner och svider och värker och då kletar jag på riktigt mycket gel och sedan tar det bara några minuter så försvinner smärtan. Likadant gör jag när det värker i nyckelbenet, eller ryggen eller var det nu råkar göra ont någonstans. På med gel och vips känns det mycket bättre. Jag säger bara voltaren gel släng dig i väggen, en hästkur skall det vara! Det står visserligen på tuben att man skall ha handskar  på sig när man smörjer in sin häst med den men sådana världsliga saker lägger jag ingen större vikt vid. Än så länge har jag ju skinnet kvar på kroppen så så farligt kan det ju inte vara?!!

4 kommentarer:

  1. sadeln uppfanns just därför :) hur pittoreskt det än gör sig på ett foto så är det fan inte världens bekvämaste alltid. antar att hela compageltuben gick där solen inte skiner.....

    ömma hälsningar

    www.finest.se/silverbjälke

    SvaraRadera
  2. Använt compagel på en stukad vrist. Blev snabbt av med svullnaden och mindre ont! Love it!

    SvaraRadera
  3. Använt compagel på en stukad vrist. Blev snabbt av med svullnaden och mindre ont! Love it!

    SvaraRadera