onsdag 29 januari 2014

Frånvarande och ir-terapi

Hej hej har haft fullt upp sedan helgen och faktiskt inte hunnit/haft ork att skriva. Det är i och för sig inte så mycket som har hänt heller så det är ju ingen större förlust! Jag har dock ridit Russ i några dagar och satt igång och börjat trava igen då jag faktiskt, trot eller ej, upplevt att han INTE är halt, hallelulja! Men det kan ju varit en illussion. Hur som haver i går fick Knatten i alla fall behandling av en IR- terapeut som A har rekommenderat. Musse skulle kollas eftersom han känts lite skum och har varit litte gallig i en kota. Jag tänkte att det inte skulle skada om Knatten fick en liten genomgång han med och att det kunde vara bra att stråla vid blödningen han fått när han slog på sig!

Nu var det ju så klart inte bara det som var fel på djuret, enligt terapeuten hade Knatten inte ett rätt i någon muskel någonstans i kroppen, kanske lite lätt överdrivet men inte långt ifrån! Jag fick veta att min lille häst någon gång varit med om någon form av trauma som gjort att han stängt ner en massa nervabanor i kroppen och inte använt sina muskler rätt och överhuvudtaget?! Så kan det vara, jag har ju länge tyckt att han rör sig udda, så jag avfärdar inte det som sagts men jag vet inte riktigt om jag köper det helt rakt av heller, jag är rätt skeptisk till min natur!!

Hur som helst blev han dock behandlad och jag tror att hur det än ligger till så skadar det inte att få igång muskler lite här och var nu när han varit konvalecent så länge, lite mer och utökad rehab helt enkelt!! Behandlingen var i alla fall så pass omfattande att jag nu inte ska sitta på honom på en vecka utan bara motionera honom från backen, sedan får jag starta upp och rida där jag skulle ha varit i planeringen för igångsättningen igen så det gör ju inte så mycket till eller ifrån ändå! En mer försiktig och långsam igångsättning som den varit hittills kan man ju knappast en häst önska sig! Jag tycker nog att jag verkligen ger Russ alla förutsättningar han kan få för att framöver bli hållbar!

Musse var inte så illa däran så hans planering kan vi fortsätta att följa! Alltså blir det Pay and Jump i helgen och tävling om två veckor för honom!! Jag känner mig rätt positiv till livet just nu! Dessutom har jag lyckats få ihop pengar till sadeln jag väntar på och behöver inte tömma spargrisen fullständigt ändå. Vad mer kan man önska sig;)! Mindre deppig nu?!!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar